Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2017-02-20, 21:48   #1
DanneG DanneG är inte uppkopplad

Om maskinen inte orkar, kan man sy för hand?

Hej! För någon vecka sedan fick jag idén att själv sy ny klädsel till min veteranbil jag håller på att renovera. Har inte råd att sätta 30.000 på att låta någon annan klä om några säten.

Jag har lagt ner all min energi i detta och pratat med olika sadelmakare för att få råd och tips. Läst massor online och sett filmer för att lyckas med detta själv.

När jag kände mig redo beställde jag material. Det blev beige konstskinn jag tänkt köra med på hela inredningen.

Jag har kommit så långt att jag har klätt av en stol, tagit bort alla sömmar och dokumenterat noga. Använt de gamla delarna som mall till de nya. Men nu upptäcker jag att ingen av de symaskiner jag har tillgång till orkar sy i ett lager konstskinn med stoppning. Eller jo, dem orkar, men eftersom jag inte har övermatning så tuggar dem bara på samma ställe hela tiden och det ser riktigt illa ut. Sedan när man ska sy ihop delarna så blir det två lager, ca 20mm tjockt, och detta kräver visst en industrimaskin för minst 25.000.

Nu har jag inte dessa pengar för detta ändamål, men har tänkt fuska lite och sy mönstret i skinnet utan vaddering. Det blir lite platt och trist, men det blir något iallafall. Sedan när jag ska sy ihop delarna,dvs de osynliga sömmarna så tänkte jag sy för hand.

Jag vet inte vad någon lämplig symetod heter, och inte lyckats googla mig fram till något.

Om någon här kanske har ett tips på en metod som kan ge starka bra sömmar för hand,så skulle jag själv kunna googla mig till det för att lära mig

Det känns surt att kasta tusenlappar i sjön på material om man inte kan sy ihop det

Tack så mycket för svar!
DanneG är inte uppkopplad   Svara med citat

Taggar
sy tjocka tyger

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.