![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur göra tightare söm?
Nä nu måste jag fråga er andra som kan overlock!
Jag tycker att sömmarna jag syr blir lite lösa. Då menar jag när man vänt plagget rätt så tittar tråden fram i sömmen. Trådspänningen verkar vara okej och lika så pressarfotstrycket. Fråga ett är egentligen, jag trodde att pressarfotstrycket bara hade att göra med hur väl maskinen matar tyget, d.v.s. ett tunnt tyg kontra ett kraftigare och inte med hård/tight sömmen blir. Har tagit två bilder på ett annat plagg jag sytt där samma problem uppstod. Det är en byxa i joggingtyg med stretchmuddar i trikå. Bensömmarna är sydda med vit tråd och mudden är sammanfogad med orange tråd. Att sömmen på mudden syns tydligare beror ju naturligtvis på att sömmen utsätts för belastning på ett annat sätt. Kunde jag kommit undan problemet här genom att sy tätare stygn? (Är faktiskt inte hundra på att den sömmen är sydd på overlock, kan vara sydd med fejk-overlockstygn på min vanliga symaskin). Går det överhuvudtaget att få sömmen tightare, typ som om tygstyckena vore hårdare sydda mot varandra? Den andra bilden visar sidsömmen på benet av byxan. Den lilla skruvmejseln pekar ut vad jag syftar på. Vilken/vilka av trådarna är det som syns? Nåltrådarna eller övre- el. undre matartråd (looper)? Mudden är vändsydd så jag kan inte se själva sömmen längre. Om jag vill vara säker på att tråden inte syns igenom, vilka två trådar ska jag byta till en färg som stämmer med tyget? Har ju sett att man inte behöver ha samma färg på alla trådarna (4-trådigt) när man syr. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.