Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-14, 22:35   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad

Question Figurforma kjol?

Jag har en loppisfyndad duk som jag har tänkt sy en kjol av. Eftersom duken är rund kunde man ju göra det väldigt enkelt för sig genom att klippa ett hål för midjan i mitten, göra en slits med dragkedja och sy fast kantband runt midjan. Jag skulle dock vilja ha kjolen lite mera figursydd över höfterna för snyggare passform, och funderar på hur man bäst får till det.

Funderade på att medvetet klippa hålet för midjan för stort, och sedan ta in det genom kilformade inprovningar, men det kanske finns snyggare/roligare/lämpligare sätt att göra det på?
Funderade också på motveck, men fick höra att det kan vara svårt att få dem snygga när man inte utgår från en cylinderform, utan snarare en kon.

Har någon genomfört ett liknande projekt, eller har någon funderingar kring och idéer på hur man kunde genomföra det hela?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 06:48   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag skulle börja med att klippa hålet precis som det ska vara och prova. Hål har annars en tendens att vidga sig obregripligt mycket!
Det bästa är om du har någon som kan hjälpa dig att nåla in så det blir snyggt.
Det är görsvårt att klara det själv då fallet inte blir bra när man måste vrida sig samtidigt som man provar på sig själv!

Jag gjorde misstaget att sy en kjol i trikå och utgick med "klockningen" direkt från midjan. Det blev för tjockt över höfterna eftersom tyget blev för "mycket" Se bild "flikkjol"...
Där skulle jag gjort en tub över höfterna o sedan sytt på "fyrkanten"!

I vanligt tyg tror jag ändå det funkar! Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 07:09   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag håller med. Klipp hålet som det skall vara, eller snarare, lite mindre.

Tygets riktning på 4 ställen gör att hålet töjer sig jättemycket, och det hjälper också till att smita åt kroppen på ovankanten.

Allra bäst är att ta tyg som har samma egenskaper ssom duken och experimentera så förlorar du inte unik tyg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 18:07   #4

Citat:
ichigo skrev:
Jag håller med. Klipp hålet som det skall vara, eller snarare, lite mindre.

Tygets riktning på 4 ställen gör att hålet töjer sig jättemycket, och det hjälper också till att smita åt kroppen på ovankanten.
Ursäkta, det där förstod jag inte. Skulle du kunna utveckla det lite?
Gammal 2007-11-17, 18:13   #5

Alltså, att när man klipper tyget på snedden så töjer det mycket på sig, så det man klippt blir lätt större. Och cirkelrunt hål har 4 "kanter" som är på snedden.

Äsch, ta och fixa ett tyg som du kan experimentera med som är ungefär samma som originaltyget så kan du testa dig fram.

EDIT: Jag glömde bort att du vill ha kilar.. Klipp normalstort (se ovan). Klipp inte för stor hål då blir det ännu vidare och du får rynka tillsammans toppen. Sen kan du sätta upp kjolen på en provdocka eller på dig själv, och vika lite. Tänk upp och ner vänd V, där spetsen är upp mot midjan, (alltså ingenting skall tas in upp på midjan) lägg några sådana runt midjan. Då blir det kanske intressanta veck.

om du vill ha skiss så kan jag rita.

Senast redigerad av ichigo den 2007-11-17 klockan 18:16.
Gammal 2007-11-17, 18:25   #6

Jag har nu ritat.

Innersta ringen är midjan (glöm inte sömsmån)
yttersta ringen är kjolkanten.

Linjen A är avståndet mellan midjan och höft/stussvidden (hur långt det ska vara bestämmer du)

röda linjen är höft/stussvidd om du lägger ihop de röda linjerna så skall det motsvara din vidd (och kanske lite rörelsevidd)

V:en blir då de linjer du ska sy ihop. Hur många V du ska ha är upp till dig. Fördela dem så som du vill.
Bifogade bilder

Gammal 2007-11-17, 18:26   #7

Observera att det bara är en skiss, och att jag inte testat det här i verkligheten. Bara en idé i mitt huvud. Och att det förmodligen är lättare att ta och göra vecken direkt på kjolen uppsatt på en provdocka eller på en människa annars får man sitta och räkna jättemycket.

Senast redigerad av ichigo den 2007-11-17 klockan 18:28.
Gammal 2007-11-17, 21:17   #8

Tack helena för förklaringarna och för skissen! Ska testa den här metoden så fort jag får tid!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.