Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-07, 21:11   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Mönster till fin babyklänning i röd velour?

Har köpt en bit röd velour i fantastisk kvalitet. Kunde bara inte motstå den. Tänkte att jag kunde sy en fin julklänning till lilltjejen. jag skulle vilja ha en klassisk modell, med rynkad kjol och ett liv med rund halsringning och lång ärm, gärna med lite rynkad ärmkull.

Hittar inte ett enda mönster som ser ut som jag vill och inte ens något som jag kan ändra lite på.. för jag måste nog erkänna, hur är det med att sy i mönster gjorda för vävda tyger? Detta är ju velour och stretchar ju...Frågan är om mönster för detta går att använda ändå?'

Så, tips på fina mönster och hur petig man måste vara när det gäller materialet som mönstertillverkaren anger!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 22:36   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Så länge du inte syr ett plagg som är beroende av det vävda tygets egenskaper (kort och gott att det inte röjer sig) så brukar det gå bra att använda samma mönster till elastiska tyger.
Tänk bara på att en löst hängande nederkant i velour (som till exempel en kjolfåll) gärna vill rulla sig. Det fins lite olika knep för att undvika det, men inget är idiotsäkert.

Vad du däremot inte kan göra är tvärt om. Att använda ett mönster för elastiskt tyg till att sy av vävt tyg efter.

Vill du sy en provmodell för att inte riskera att förstöra ditt fina tyg så köp en bit billig velour på jysk eller en styvbit av något annat elastiskt från någon tygaffär.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 06:17   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Vet att det är någon här på sysidan som designat en fin babyklänningn med inbyggd body som varit med i tidningen Ingelise för ett antal år sedan. Den kanske kan vara något?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 16:11   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Så det verkar funka med mönster för vävda tyger då...ska kolla in vad jag har i mina gömmor då. Tyvärr är nog en del i alldeles för stora storlekar...men jag ska titta.

När det gäller fållar så är det annorlunda när det är "rynkad" kjol? När det gäller rullning av fållen ,menar jag.

Har bl.a. sytt västklänningar i velour och där har nederkanten aldrig rullat sig...

Den där med inbyggd body lät intressant. Hade iof tänkt mig att fuska lite med det och ta en urväxt body och slakta den och sy fast inuti klänningen...
Färgen på bodyn syns ju inte, särskilt på vintern när hon ändå har strumpbyxor...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-08, 16:51   #5
ra77 ra77 är inte uppkopplad

Hej!
Det är jag som designat klänningen med inbyggd body. Den blir väldigt bra i velourtyg. Jag har sytt klänningen i velour, sweatshirt och nu senast i manchester -där bodydelen och ärmarna är i jersey. (Bild finns i min zoomin)

Mönstret finns i Ingelise hösten 2003. Jag har numera en omarbetad version med knappar bak, utan krage och med lång ärm. Kontakta mig via mail om du är intresserad.

MVH
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44.