![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Problem med tråd från Threadart!
Hej på er!!
För några månader sen köpte jag tråd från threadart (USA). Tråden fungerar inte ihop med min maskin (designer 1) det blir bara trassel hela tiden! Är det någon som har samma problem? Dessutom har jag köpt många färdigspolade bobbins därifrån, vilka jag inte heller kan använda! När jag lämnade in min maskin på service förra veckan, så fick jag veta att den undertråden var alldeles för tjock för min maskin, och jag har jämfört med tråden husqvarna hade, det är verkligen skillnad! Men nu så har jag som sagt även problem med övertråden. Hur har ni andra gjort? Fungerar threadarts tråd för er? Ska man ändra trådspänningen för att kunna använda den? Det är så tråkigt, för jag har köpt hur mycket tråd och bobbins som helst, och nu kan jag inte använda dem! Hoppas så på svar, kram på er!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
urs då
jo jag tänkte beställa jag oxå, men så hörde jag att myckat av samma tråd säljs på tradera som inte alls är bra så jag hoppade över det .
såg förra veckan tråd som var därifrån och jag tyckte den var ojämn o styv. vad tråkigt med stora inköp som inte funkar, Bobbin köpte du M eller L. det är det tydligen stor skillnad på. jag har haft tur att Britt har lärt mej vad jag ska ha så jag har inte sett skillnaden.. Det finns ingen här i sverige som inte har så känslig maskin som kan köpa loss det du köpt?? min D1 vill bara ha färdigspolad tråd påplast inte dom med papper det blir en enorm skillnad på brodyrerna inget svar , men lite funderingar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag beställde ett jättebra trådställ från ThreadArt för en tid sedan och passade då på att komplettera med några trådfärger som jag saknade och även ett par koner med undertråd (alltså inte den färdigspolade).
Har inte haft nåt problem med vare sig över eller undertråden i min maskin som är en Janome. Men olika maskiner är ju olika känsliga, förstår att det inte känns kul då du köpt så mycket tråd och det inte funkar. //Agneta |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej jag har oxå köpt de färdigspolade bobbin. fungerade inte så bra på min designer 1 så jag spolade på dem på en vanlig spole och då gick det bra.
Jag vet att husqvarnas maskiner inte gillar billigare trådar, varför vet jag inte... Har nu bytt maskin till brother innov-is 4000d. Den gillar inte pappresspolarna. så jag fortsätter att spola över till vanlig spole. Den undertråd jag har är väldigt tunn. Har inte märkt på denna om den inte gillar billigare trådar... Bara ett litet inlägg. Anne-Lii/Junia |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har en janome som jag har gutermanns brodertråd som är lite tunnare än sulky 40 och undertråden spolar jag själv den är tunnare än normalt tycker det är bäst när inte undertråds kakan är för klumpig ,gutermanns storlek 150till undertråd.
Men min maskin tog inte dessa trådar särkilt bra i början. Jag får ändra trådspänningen väldigt mycket även på spolkapslen har jag skruvat. Testa : börja med att ändra övertråds spänningen Jag fick ändra min från 3,6 till 1,0 sedan fick jag ändå höja spänningen på underspolen en pytte aning. Och du borde kunna ändra på din maskin också. på min maskin säjer dom att automatisk trådspänning men med det menas bara att på de inprogrammerade sömmarna finns ett inprogrammerat värde den tar ingen hänsyn till vilken tråd du använder det får du justera för själv. Det är inget som går sönder för att du prövar dig fram En tunnare övertråd och en tunnare undertråd minska trådspänningen på övertråden ev öka trådspänningen på undertråden. En tjockare övertråd och en tjockare undertråd Öka övertrådsspänningen och ev sänk undertrådsspänningen. Det är en samverkan mellan dessa två. Börja alltid med övertrådsspänningen börja i enna änden och gå till andra änden så du ser förändringen. innan du ger dig på undertråden det bästa är om du inte behöver ändra undertrådens spänning så gör inte det i första taget. Hoppas du förstår vad jag menar. Om du menar att det blir övertråds burr på undersidan måste du höja övertrådsspänningen för att kompensera för den tjocka undertråden som drar med sig övertråden. När det inte finns mer att höja då går du på undertråden och sänker den, då skruvar man ut skruven ( motsols ). Ibland kan det också vara att övertråden inte ligger mellan spänningsbricker .Ta med bägge händerna och sträck tråden när du trär. Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-11 klockan 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har för länge sen också använt tråd från Threadarts. Den funkade bra på min D1 men går av och repar sig på min PR600 som är mycket snabbare. MEN: Den färgar av sig i tvätten, åtminstone starka färger. Broderade med vinrött på vitt linne och det blev kanter runt då jag tvättade. Värdelös tråd enligt mig.
Jag har använt grov undertråd (dock inte den du nämner) på D1 utan problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har precis fått hem tråd där i från och den funkar super bra på min SE.
Det där med klumpar förstår jag inte då mina koner är jätte fina och jämnt spunna. Undertråd har jag inte köpt därifrån så den vet jag tyvärr inget om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för alla era svar! Ser ju att det har fungerat på några D1
![]() Men jag vet inte om jag vågar mixtra med spänningen på undertråden, så jag kanske håller mig till sulkyn i alla fall. På husqvarnabutiken har de bett mig att komma dit med några av threadarts trådar, så att de kan testa dem där på sina maskiner. De bobbins jag har är av plast. Som sagt, tack för era svar och skriva gärna om ni har fler erfarenheter av detta, och vilka trådleverantörer/märken som är bra. Jag köpte en hel del sulkytråd igår, så jag kan brodera under helgen.... ![]() KRAM |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.