Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-01, 15:34   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

För vida byxor

Jag har köpt ett byxmönster från Petite Plus och det är bra förklaringar för att ändra livhöjden på det, första gången jag inte får dra upp byxor så midjan kommer för högt för att grenen ska komma på rätt plats. MEN
De är så vida. Kan man sy in benen? det är instruktioner med att man kan sy in dem från knät och ner om det inte är mer än 1 inch som behöver tas in vid foten. Men jag skulle vilja ha hela byxan smalare. Den är lagom över höfterna men benen är som sagt hur vida som helst. Jag skulle gärna vilja ha bort 1 dm över knäna.
Jag har t o m varit så ordentlig så jag har sytt en hel toille i lakansväv men jag vet i alla fall inte hur jag ska ändra vidden i benen. Det kanske inte är "bara" att ta, jag vet att jag måste ta lika på båda sömmarna på benen men det måste ju se vettigt ut.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 15:37   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Vad jag kan förstå, ska Du väl kunna sy in benen hela vägen, om du tar lika mycket på både fram och bakstycket. Nåla och prova så känner Du hur det blir och hur det ser ut.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 15:40   #3

Kan det vara så enkelt Jag ska prova. Jag var rädd för att det skulle se knepigt ut uppe vid höften men får väl ta det försiktigt där.

Sen är de för stora i midjan också. De var lagom när jag sydde, för 2 timmar sen!!! Det är stretchtyg i byxorna men jag tog linningen på den stumma ledden så den borde ha blivit lagom. Funderar på att sy in den fram (blixtlåset sitter i ryggen på de här, riktigt bekvämt att sy i). Eller om man ska sprätta upp linningen fram och sy in byxan först och linningen sen. Jag avskyr när det ska krångla. Men det blir väl bra bara jag får till toillen.
Gammal 2006-08-01, 15:45   #4

Ibland kan det vara så enkelt!! Jag skulle ta in lite i varje söm, för att få den att sitta bra i midjan. Nåla och prova dig fram,,,,
Aina
Gammal 2006-08-01, 15:56   #5

Benet ser bättre ut, i alla fall nålat. Får bort 4 cm vid knät och 8 nere vid foten med avsmalnande upp mot grenhöjd i båda sömmarna.
Tack för hjälpen.

Ska sprätta upp linningen och ta in lite och flytta den lite längre ned. Måtten stämde med den storlek jag syr förutom att jag fick ta in dem mycket mera i baksömmen fast jag tog bakstycket en storlek mindre än framstycket (råd i mönstret). Antagligen är jag svankig men det ser hyfsat ut. Hur de hade tänkt få dit ett 30 cm långt blixtlås i ryggsömmen på byxorna är dock mig en gåta, jag nöjde mig med ett 20 cm.
Gammal 2006-08-01, 16:08   #6

Så bra, att det verkar bli bra.
Ibland undrar man vad de har gått efter, som t ex ett så långt blixtlås bak i en byxa, men man gör ju lite som man vill,,, jag brukar göra så!!!
Ska bli skoj att få se hur de blir
Aina
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.