![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Insnitt på mantel?
Hej! Jag ska sy en mantel i medeltida snitt, av typen halvcirkelmodell, dvs man klipper ut en halvcirkel och sedan en mindre halvcirkel vid halsen.
För att den ska ligga bra tänkte jag sy ett insnitt, men hur gör man det och vart ska det placeras, lite mer exakt? Tacksam för minsta lilla, för insnitt kan jag inget om! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Den enda mantel med tillstymmelse av insnitt som finns bevarad är Bockstensmannens mantel. Där är insnittet på ena axeln och öppningen på den andra.
Så var ett ev. insnitt skulle bli bra får du nog prova dig fram. Själv skulle jag använda Sknurmanteln som förebild och bara göra en halvcikel utan urtag för halsen. Funkar minst lika bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du kan lägga insnitt på varje axel. Insnitten kan t.ex. vara 4-5 cm långa och 0.75 cm breda vid halsringningen. Lägg tyget dubbelt och sätt en markering efter 0.75 cm från den vikta kanten. Sy en söm därifrån så att det vikta smalnar av till ingenting när du når 5 cms markeringen. Enklast är att tråkla först så du ser att insnitten är lagom stora och passar till dina axlar.
Lite off-topic för sysidan kanske; det Marc Carlson kallar Sknur-mantel är en mantel hittad i Leksands kyrka och som vanligtvis kallas Leksandsmanteln. Margareta Nockert har analyserat den men nämner inget om "Sknur" i sin text. Kanske tror Marc att Sknur är normal svenska? ![]() Manteln har två öglor fästa i framkant och möjligen har man fäst ihop öglorna med en snodd och på så sätt hållit ihop manteln skriver hon. Den har dessutom ett tjusigt band i framkant och hon daterade den till 1200-talet. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tackar tackar!! det blev faktiskt en mantel i fem våder istället, så det var ju en enkel sak att minska lite på måtten vid halsen. Men nu vet jag vad insnitt är, på riktigt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.