Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 17:11   #1
undine undine är inte uppkopplad

Question Härda tyg för hattar och tiaror?

Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att "härda" tyg som filttyg för att ha i hattar och olika typer av tiaror för att tyget ska bli styvt och hålla sig på plats?

Se vad jag menar i bifogade bilder.

Tacksam för alla tips och tricks för en nybörjare vad gäller hattar och huvudbonader!
Hälsar
Emelie
Bifogade bilder

undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 18:02   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad

styvt mellanlägg.

Riktiga hattar görs i olika filttyper som valkas, pressas och ångas till form och blir styva på det sättet. men de huvudbonaderna du visade är nog bara klistrade.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 19:18   #3

Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
styvt mellanlägg.

Riktiga hattar görs i olika filttyper som valkas, pressas och ångas till form och blir styva på det sättet. men de huvudbonaderna du visade är nog bara klistrade.
Tack för svaret!
Mellanlägg som typ vliseline? Eller vad finns det för styva mellanlägg? Funkar det att doppa tyget i potatismjöl + vatten för att få det stelt?
Gammal 2013-08-01, 20:18   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Vissa tyger går att stärka ganska effektivt. Just potatismjöl funkar bäst på ljusa tyger, men det finns massor av andra husmorsknep, som sockervatten, till exempel. Det brukar dessutom finnas stärkelse på tub i vanliga välsorterade mataffärer.

Ännu en varaint är att göra en styv form i något annat material, som kartong, plast, tunnt metallnät eller vad som nu lämpar sig för formen du vill göra och sen klä det hela med tyg.

Du kan också använda mellalägg utan klister och sy ihop lagren med varandra.

Allt beror på vilka material du väljer att jobba med och vilka former du vill få fram. Stärkelse och påpressbara mellanlägg kärver till exempel värme och vissa tyg tål ju inte det. Sammet och andra tyger med lugg brukar funka dåligt med stärkelse. Påpressbara mellanlägg av det lite stadigare slaget går nästan bara att göra enkelkrökta former med och så vidare.

Du får antagligen experimentera en del för att hitta en metod som funkar bra för just dina behov.

Är du intresserad av att göra hattar lite mer på riktigt, så testa att googla efter information på just det. En person som gör hattar i dag kallas ofta "modist". "Milliner" kan vara ett sökord att testa med om du vill söka på engelska.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 23:34   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Stärkelsebaserade stärklösningar funkar för bomulls- och linnetyger, inte så bra på annat, vad jag testat.

Sådana där fruktansvärda bindmössor som finns inom folkdräktssfären byggs ,som Lillith nämner, på pappstommar (papper av tidningspapper eller mjölpåsar och klister av potatismjöl om jag kommer ihåg rätt). Men de blir väldigt styva. Tänk jofa-hjälm.

Klistermellanlägg med 'rätt' styvhet är svåra att hitta i svenska butiker. Wilunds har en del. Men du kan precis som lillith säger ta t.ex. en styv linnelärft och använda, och använda stärkelse på den. Eller flera lager lärft, eller kragfilt som kan pressas till nästan vilken form som helst. Hade jag vart som dig hade jag testat med styvt linne och pratat med Wilunds.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 00:20   #6

Tusen tack för era synpunkter!

Jag har experimenterat en del med krossad sammet och satt flera lager aluminiumfolie mellan. Väldigt lättarbetat och håller sig styvt. Men det rubbas väldigt lätt så under en utekväll gäller det att hålla andra människors armar borta från huvudet.

Jag har tidigare gjort en viktoriansk "riding hat" och grundade med kartong och limmade på svart tunt bomullstyg. Man såg limmet igenom tyget. Även om limmet torkade lämnade det fula rester. Finns det särskilda lim för svarta tyger? Nästa gång kanske man skulle sy runtom istället.

Tack för era tips och tricks
Gammal 2013-08-02, 08:46   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad

Härda tyg

Det finns ett váldigt styvt mellanlágg. Har köpt frân USA.Mitt minne det ár sā mānga ār sedan. Tror det heter TimeTex. Används till skärmen pā kepsar
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:30   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Tusen tack för era synpunkter!

Jag har experimenterat en del med krossad sammet och satt flera lager aluminiumfolie mellan. Väldigt lättarbetat och håller sig styvt. Men det rubbas väldigt lätt så under en utekväll gäller det att hålla andra människors armar borta från huvudet.

Jag har tidigare gjort en viktoriansk "riding hat" och grundade med kartong och limmade på svart tunt bomullstyg. Man såg limmet igenom tyget. Även om limmet torkade lämnade det fula rester. Finns det särskilda lim för svarta tyger? Nästa gång kanske man skulle sy runtom istället.

Tack för era tips och tricks
Knepet med lim brukar vara att använda rätt sort för materialet och att sprida ut det jämnt och lagom tjockt. Man kan experimentera med allt från textillim (latextfritt, annars kan amoniaken påverka tygets färg) till trälim eller till och med permanenta limstift. Men visst är det klart det är lättare med lite tjockare tyger. Vanlig hobbyfilt är rätt bra till sånt om man vill ha något billigt.

Trälim eller något annat vitlim utspätt med vatten är föresten inte så dumt som permanent stärkelse och det behöver ingen värme för att sätta sig.
Den här dockhatten är gjord så och det funkar bra till större saker också. Inte just tyger med lugg, då, så till plysh och sammet är det nog ingen bra lösning. Men man kan ju använda det till att göra stomme som man monterar plyshen på efteråt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 00:11   #9

Thumbs up

wow, tack alla ni fina för er inspiration med tips och tricks och bilder och hela kitet!
Gammal 2013-08-06, 00:00   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Stoff och Stil (haha) har faktiskt bra styv mellanlägg som är till för väskor och bälten och jag har tagit hem en provbit och den blev rätt styv o bra.

Jag tror att påstrykbar mellanlägg eller annan material med "klistrig" yta blir bättre än att *limma*, pga just det du upptäckt själv.. Det eller att sy fast det.

Sedan finns också "buckram" jag har köpt från Vena Cava, och med det kan man göra hattstommar av. Man fuktar det lätt och formar det. Dock bra om man har någonting i rätt form som det kan "torka" mot då det är mjukt i fuktigt tillstånd. Sedan när det torkat kan du sy fast tyget på det.
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...g_Buckram.html
(det säger att man ska lägga det i vatten, men då måste man ha hattform för att det ska fungera. Jag bara sprayar det lätt.)

För att kunna "bända" till det lite så kan man sy fast "millinery wire" runt formen, sicksacka det fast eller sy för hand. Det gör man innan man klär formen. Då kan man böja till den tills man är glad åt formen o sen klä den.

http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...nery_Wire.html

Men det kanske är överkurs.

Vena Cava har många kuliga saker förresten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 16:08   #11
anirch anirch är inte uppkopplad

Fast2fuse är ett mellanlägg med klister på båda sidor. Jag använder det vid tillverkning av tygaskar. Det kanske kan fungera för dig.

http://quiltbiten.com/vadd-och-mella...ial/fast2fuse/
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
goth, hatt, huvubonad, tiara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.