![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Färga Mörklila
Hej!
Jag vill ha ett par speciella par tygskor mörklila. Då de är marinmörkblåa från början undrar jag om det bara är att färga med neutrallila färgningsfärg, och så blir de riktigt mörklila eller? Ska jag blanda i lite svart i färgningsfärgen också, eller blir det mer grålila då? MVH Jimmy |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är ju jättesvårt att veta precis vad det kommer att bli för färg när du har färgat färdigt, eftersom de inte är vita från början.
Jag skulle ha börjat med neutrallila eftersom det alltid går att färga en gång till om de skulle bli för ljusa. Fast jag tror inte att de kommer att bli för ljusa, eftersom marinmörkblå är en mörk färg som redan innehåller en hel del svart. Risken är nog att de blir för mörka även om du bara färgar med neutrallila. Om du verkligen vill vara noga får du väl försöka hitta nåt liknande tyg som du kan provfärga på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kan ingenting om att färga kläder.
Men är det mörkblått och du vill ha det lila - ska du då inte bara sätta till rött? Hur som helst kan jag inte tro att det finns någon som kan garantera dig ett visst resultat med en viss metod. (överbevisa mig gärna!) Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man blandar blått och rött får man ju lila. Om nu skorna är mörkblå tror jag effekten blir liten om du tar en lila färg eftersom blått och lilla liger så nära varanda (beror ju på nyanser också). Jag tror det är bättre att färga med en röd färg om skorna är riktigt mörka. Men som sagt det är svårt att veta resultatet så jag skulle också försöka hitta ett tyg i ungefär samma färg och samma material. Olika material olika resultat.
Nu pratar vi färg som tränger in i textilerna ordentligt, inte färger som lägger sig utan på (täckfärger) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:19.