![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fettfläck
Jag har för mig att jag läst om det förut, men jag kan inte hitta det. Hur gör man för att få bort fettfläckar? Jag har gjort det förut men inte heller det kommer jag ihåg... Det är lite störande för det är på en ny tröja som jag fått det.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag kommer också ihåg att jag läste det och tipsade då min mamma som genast åkte och köpte en flaska på Claes Ohlsson. Om jag inte missminner mig totalt så har jag för mig att den hette galltvål. Jag har inte provat själv men mamma är supernöjd och säger att den är kanon. Hoppas jag minns rätt. Den är iallafall i flytande form på flaska.
Ulla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo galltvål har jag hört talas om men den är ju gjord på oxgalla... Jag är vegetarian så det känns lite fel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Galltvål eller potatismjöl. Galltvål finns att köpa i lite olika butiker typ Duka och Babyland. Den gnuggar man in så den löddrar och sedan in i tvättmaskin.
Potatismjöl brukar också funka väldigt bra, lite omtändigare bara. Gnugga in rikligt med potatismjöl i fläcken. När du gnuggat lägg på ett tjockt lager och låt ligga över natten. Skaka bort mjölet och tvätta med vatten och handtvål. Tvätta sedan i maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ett tips till för eventuella framtidsbruk. Om man får typ cykelolja eller bilolja på ett klädesplagg får man bort det genom att "tvätta" fläcken med smör och sedan behandla som en vanlig fett fläck.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag brukar använda kallavfettning vid svåra fettfläckar, olja etc. Finns vid bilvårdsprodukter. Spraya inte hej vilt utan bara på fläcken och gnugga gärna in lite såpa också. Tvätta sen separat en eller två gånger för att få bort ev lukt. Galltvål verkar intressant, det ska jag köpa och prova.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag brukar sätta på diskmedel.
Det där med att tvätta bort cykelkedjeolja med smör och sen smöret med diskmedel kan jag verkligen rekommendera! (Smör/stekmargarin, kvittar lika) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det finns en tvål som kallas "glyserintvål".. typ genomskinlig brun. tror den går att köpa på åhlens. Mamma brukar använda den på fettfläckar! Enligt henne funkar den jättebra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag använder tallsåpa köpt i block till alla fläckar. Trasmattor doftar underbart om man tvättar dem med tallsåpa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Universalmedel nr 1 till ALLA fläckar är Yes diskmedel.
Vät en trasa med KALLT vatten, doppa lätt trasan i diskmedlet och gnid. Sedan är det bara att tvätta som vanligt i tvättmaskinen, eller skölja under rinnande vattenkran om det bara gäller en liten fläck |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.