![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag köpte detta mönster på second hand och det är i storlek 44. Jag måste minska ner det och har nu följt råd jag snappat upp på detta forum. Jag klippte isär mönstret och tejpade ihop igen. Nu stämmer bystvidden med mina mått men midjan är fortfarande väldigt lös. Jag tycker mig se på bilden att blusen ska vara rätt nära figuren.
Hur går jag vidare? Vad måste jag tänka på för att inte trassla till och förstöra? Kan jag bara ta in lite extra i inprovningarna? Jag tänker också att jag bör sätta mig och tråkla ihop alla bitar och pressa ut inprovningarna innan jag gör ytterligare ändringar. Eventuellt tycker jag att blusens midjelinje sitter lite högt... Alla råd tas tacksamt emot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Att midjelinjen är högt - oftast är det för att vi är vana vid dagens extremt låga midjelinje på kläder....
Förr i tiden så brukade midjelinjen faktiskt vara där midjan är, dvs där man är smalast, ofta precis alldeles nedanför revbenen tar slut. Men om trots det den är för hög, t.ex. att du har längre torso, så kan du ju sänka den. (se till att kurvorna anpassas då) Om det är ok med extra längd kan man enkelt klippa på linjen och flytta upp överdelen den längd du vill ha o tejpa. Midjan för stor.. Är linjerna på bilden insnitt (eller vad det nu heter, kan bara engelska nu... darts) på mönstret? Om det inte finns på mönstret kan det helt enkelt vara så att man veckat till när man tagit på kjolen... Lite rörelsevidd ser jag i alla fall på bilden, dvs att den inte ska sitta an mot huden... Man ser ju det på den gula illustrationen att det är lite "pösigt" på sidan. Men om det trots allt är för mkt vidd och du har insnitt så kan du bredda insnitten. Fördela jämnt runt om. Ta också in lite aning i sidosömmen, men inte för mycket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() På bilden vid knapparna ser jag bara slätt tyg. När jag läser beskrivningen får min hjärna det till att jag ska vika tyget vid knapparna så det blir ett tygveck, eller inte ett tygveck men så där som det är på väldigt många blusar i alla fall, på rätsidan.
Jag försöker bifoga en bild av en del av beskrivningen. Delen gäller just tyget på framsidan där det ska bli knappar och knapphål. Hur ska det vara? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag klurade ut det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.