Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-26, 22:10   #1
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad

Waldorfdockor

Hej!
Min dotter har just fått ett dockhus så nu tänkte jag sy lite dockor att leka med. Jag har sytt stora Waldorfdockor tidigare men bara ett misslyckat försök med miniatyrdockor förut.

Finns det någon här inne som provat att sy dockskåpsdockor.

När jag sydde sist tyckte jag att det var helt hopplöst att få till sömmarna. Skall man sy dockans kontur för hand?
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-26, 23:44   #2
Tingel Tingel är inte uppkopplad

Waldorfdockor

Hejsan,
Jag vet inte om jag kan hjälpa dig men kan kanske bidraga med någtra goda råd.Hur höga skall dockorna vara?Ett bra knep är att sy först figuren (Rita upp eller använd macig papper och sy efter det,stygn 1,5 (Korta stygn) klipp sen först ut figuren då du sytt,lämna lite sömsmån. använd zic-zac sax så blir inte sömsmånen så tjock ,lämna öppning så arbetet går bra att svänga. Magic papper har en limyta som man pressar fast på tyget, när det skall tas bort en försiktig srykning över papperet och dra försiktigt bort det (då det är varmt lossar det bättre.
Likaså med armar och ben Lång pincett med smala kanter är bra då små arbeten skall svängas .Här är några knep på vägen .H. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 05:36   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Hej
vad är magic paper och var får man tag på det?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 08:48   #4
ankan ankan är inte uppkopplad

Jag har sytt lite Kalikåfigurer i stretchvelour. Dom har ju ibland långa spröt och andra konstiga detaljer. Då vek man tyget dubbelt med rätsidan inåt. Ritade ut konturen på baksidan och sydde runt INNAN man klippte. Smala stickor som kinesiska ätpinnar är bra att vränga med.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 10:09   #5

Walldorfdockor

Hejsan,
Magicpapper är papper som har lim på ena sidan,Man stryker fast det,Då jag gjort dockor klipper jag ut mönstret på pappret stryker fast på det hudfärgade tyget, Det är då lätt att sy efter pappersmönstret ,det ger en otrolig stadga åt tyget också,det hålls på plats och går lätt att svänga vid sömnad av små detaljer, Pappret är ju bra även vid lappteknik ,applikationer osv,
Var man får tag på det i Sverige kan jag inte tyvärr säga men här i Finland (Vasa) köper jag det symaskinsaffären,där finns alla brodyr- underlägg och andra stödtyger så kanske i handarbetsaffär eller specialbutik? H. Katharina Wikholm
Gammal 2005-06-27, 10:13   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Då är det kanske Totally Stable. Det stryker man på tyget när man maskinbroderar och sen river man bort det.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 14:06   #7

Tack!

Jag skall genast jaga rätt på lite "magiskt papper". Det verkar vara det jag behöver.

Jag vet att det var klurigt att få till de snäva sömmarna i armhåla och gren...
Gammal 2005-06-27, 14:10   #8

Fråga till Katharina

Hej igen!

Du skrev att du sydde med styngdlängd 1,5. Fungerar det? Jag är orolig att sömmen blir för oelastisk så att den spricker när jag stoppar dockorna.

Mina stora dockor har jag sytt med sicksack men det fungerar inte på dessa "pyttedockor".
Gammal 2005-06-27, 16:06   #9

Walldorfdockor

Hej Mifflan,

För mig funkar stygnlängden bra,jag har dock gjort aningen större dockor och kroppen är av stadigare bumollstyg, Jag har sen sytt ännu engång till runt rundade partier så de säkert skall hålla.Sömmen skall inte ge efter,det blir ganska stort tryck mot tyget när jag stoppar ordentligt.Alternativt kan också användas vanlig stygnlängd 2,5 och sy två gånger runt hela figuren.(Åtminstone fötter och armar,hals och huvud)
Kanske smådockor inte behöver vara så stadigt fyllda så kanske bra att prova först hur det ter sig.Alla har vi ju olika knep och det är mycket att pröva sig fram. Hoppas att jag kunnat hjälpa dig en bit på vägen och lycka till med dockorna.
H. Katharina Wikholm
Ps! Ett bra knep om du inte hittar hudfärgat tyg så använd vanligt natur-vitt(bomull) och sätt det i tee-vatten ett dygn och rör om ibland h. K.W
Gammal 2005-06-27, 19:30   #10
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Jag har sytt miniatyr-waldorfdockor förut. Jag ritar upp mönsterdelarna på tyget (använder hudfärgad eller brun muddväv) och tråcklar lite kors och tvärs så att lagren ligger stilla när jag syr. Syr sedan med pytteliten sicksack bredd 0,5 två varv innan jag klipper ut delarna. Jag brukar inte stoppa särskilt hårt och använder vanlig syntetvadd. Vad det gäller sprickande sömmar har jag mest haft problem med de största dockorna.

Mycket av det här är redan sagt men jag hoppas att det kommer till någon nytta iallafall
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-27, 23:09   #11

Tack!

Jag gillar verkligen sysidan!
Hur klarade jag mig förut när jag fick fundera ut allt själv

Tack för alla bra tips nu skall jag sy!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.