![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
nytt tokprojekt på gång
Nix Tommy gav inte vika om att flytta o köpa hus på engelska landsbyggden ( litet morr)
efter att ha tittat på många avsnitt av Midsomer Murder, har jag blivit helt cottage frälst. snälla gubben föreslog då att vi skulle börja göra om vårt redan lite gamla hus till english countrystyle, jippie. murstocken har fått tegel runt sig, väggarna ägskalsvita, golvet får en härlig valnötsparkett och i taketoch runt fönster kommer det mörkbruna bjälkar, vi sover redan i en säng från 1800 talet så detta känns bra, hm så kommer vi då tillmitt tok projekt. jag haaatar lapptäcken, jag avskyr den något otroligt, men vad tror ni jag gör, jo jag köper tyger som ska vara i 15x15 rutor... dessa har jag nu strimlat i 15 cm remsor o sytt ihop. när jag får snilleblixten, gammalt, romantiskt måste ju ha ett kärleks monogram på ett helt avvikande tyg har jag nu gjort ett monogram med celtiska amt samt en ranka med guldringar mm. och nu vill jag verkligen ha detta med i täcket för det blev verkligen så där fint att man vill ha, men hur gör man.. och vart skaman plasera ett sådant här broderi mitt i smeten.. tur att gubben e bättre på att skruva omåla takbjälkar än jag e på att reda ut mina virriga tankar.. gissar att i slutändaan ligger det en massa remsor i papperskorgen o en monogramduk ligger i en gammal låda suck!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En liten ide!
Varför inte sy så det ser ut som en bit av lakanet år övervikt! Som gammal hederlig bäddning innan påslakanen kom med enkel lakan vikt över täcket? Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Åh, det låter som ett underbart projekt.
Själv försöker jag införa lite Vintage vitt i hemmet, den lite romantiska vita lantstilen men "Guben" morrar, han tycker om furu. Så än så länge är det bara mitt syrum som börjar se lite vintage ut......... /Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När jag gjorde mitt lapptäcke, så hade jag våra resp. bokstäver med. Jag placerade dom på var sida i kuddhöjd ungefär. Du kan kika på mitt täcke så tror jag att du hittar det. Min tanke är att om du bara har ett monogram, kan du kanske sätta det i mitten i kuddhöjd.Har du klippt ut det? ett tips är annars att vrida det 45 grader så att den rutan med monogrammet står på högkant och passa in trekanter runt om. Bara lite tankegångar som dök upp så där i hast. Jag kan se täcket framför mig. Hoppas du förstår hur jag menar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
oj
det där med övervikt lät ju fantastiskt fint..
monogrammet ligger i maskinen o syr det sista nu, det är på en ruta 30X30 normal liggande... på benvitt under, de andra färgerna är tegel i olika toner, olivgrönt, lindblomsgrönt, antik guld och sandgult. alla tyger e mönstrade, men mer som penselsvep o virvlar än blommor o sådant utom oliven.. jag har inte börjat klippa sönder jättetyget med remsorna ännu för att få till långa rader med rutor som jag kanske listat ut vore smart att göra. men just nu har jag lixom lite ångest..tyvärr har dottern kameran såkalrt så jag kan ju inte visa heller. grrr vad roligt med lite ider jag känner mej helt virrig.. men kul är det... Stackars assistenter har fått klä om lampor, askar mm men kul är det, idag har jag maginfluensa så då passar det att ta det lugnt o bara tänka, och shoppa brodyrer lite farlligt, men oj så kul, när sovrummet e klart ger vi oss på toaletten,,, så dit ska jag brodera snart tackar för inspirationen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det där med övervik gör jag på påslakanen. Jag lägger in en bild snart!
Jag tar gamla lakan med monogram/spets/... och syr på ett vanligt mönstrat bommulstygså att det ser ut som jag "bäddat fint". Vissa gamla lakan är väldigt korta så då får jag skarva med vit lakansväv längst ner på lakanet, på "baksidan" (kommer aldrig att synas). Glöm inte att göra hål så det går att stoppa i ett täcke eller filt. Vad det gäller lapptäcket tycker jag du ska fundera över om du kommer att ha något (kuddar, filtar, ...) liggande ovanpå. Sätt monogrammet så att det kommer att synas ändå! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
varför
ska man alltid börja i en enda med ett projekt för att helt plötsligt kasta om all, som vanligt är det den däringa hemska brodyrmaskinen som ställer till det för mej
den e så himskanst inspirerande!! nu sitter jag här med en massa tyg inköpt på tokrea men ändå.. och det enda jag tjatat om e mitt monogram... hur gör man nu då??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
skomakare bliv vid din läst heter det ju
nu e det bevisat
Pulvertroll ska BRODERA o inte annat!! många meter tyg ligger nu i en pappkasse i källaren, med stort skrivet FAAAn på utsidan. ska inte ge mej på dessa tok projekt ,, billigigare att köpa ett brodyr kan man ju kanappast misslyckas med, än att tro att man ska kunna klippa rakt o sy rakt... grymt besviken på mej själv just nu... Tur att världens bästa Älvabara tuggar på o e snäll!! Min lilla gubbe sa försynt, sicken tur du kund sy ihop det andra tyget så det blev ett överkast iallafall, dessutom är det snyggare o praktiskaremed brunt, sa han snällt ofrågade snabbt om jag inte skulle beställa lite brodyrer.. han betalade så glatt, undar om han inte ville se ett ilsket Troll lägga tyget ute på gatan o köra över det hundra gånger med rullen o slippa förklara för grannarna, att frugan inte bara är ett Troll utan att idioten trodde hon kunde trolla dessutom... lugn o fin Troll andas lugnt!! brodera älvor, skogar troll, döskallar mm, känner hur pulsen går ner. phuuuuuuuuu |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Du får nog tid att tänka hur du ska lösa det som ligger i din påse låt den ligga ett tag och börja om på det senare så kan du lista ut hur det ska se ut. Jag tror på dej för du fixar det mästa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Du underbara människa, jag kan riktigt se dig med den svarta tuschpennan när du skriver fan, om nu allt ska jävlas så har du säkert tryckt så hårt med pennan så det gått igenom påsen och in på tyget och då har du en anledning att kasta hela skiten. Ibland är det bättre att slänga och gå vidare men samtidigt är det svårt att låta en tygbit vinna över en. Ska snart ge mig på att klä om alla dynorna till min nyinköpta husvagn, räknade ut att det skulle gå åt 10 meter tyg så jag får nog inhandla en stor papperssäck att trö ner mitt i när det går åt helvete. Hade aldrig köpt vagnen om det inte hade varit helraka dynor i den. Trots allt har jag inget val än att sätta igång för det är ljusbruna plyschdynor med mörkbruna blomrankor på (kände att jag klöktes där) och sedan är det mörkbruna gardiner till som är ihopsatta med en läng spetsgardin i varje mörkbrun längd. Undrar nu hur jag kunde fastna för detta men det blir kanske bra när det blir färdigt.
Lycka till troll med din förvandling av hemmet och skam den som ger sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Lugn, bara lugn tjejer!
Vissa saker måste få mogna först innan de vill bli till något. Såna saker brukar ha bråttom med att bli inköpta men sen vill dom bara ligga och mogna till sej... Och när de är mogna så flyter allt på så fint att ni undrar över varför ni haft sån ågren över dom! Vart tyg har sin tid.. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.