![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vad är det som är så roligt igentligen
fick jag frågan här på eftermiddagen av en ej broderande kompis. hon var så klart överlycklig över sina barns nya fina märken på uteoverallerna.
nja just detta tycker jag inte e så kul sa jag o hänvisade till att ha sytt gulliga små märkningar opå hennes annars ganska billiga barn kläder. det gjorde jag bara för o låssas vara snäll.. men frågan kvarstod vad är det jag tycker är så kul!! Jo det är nog att fortfarande kunna laga konst, att måla, men oxå att hela tiden prova nya tekniker att utmana min egen fantasi.. för mej är nog prosessen att tillverka ett större nöje än den färdiga produkten Att min maskin dessutom hjälper mig med min rehabilitering, doktorn tror inte sina ögon för varje gång han träffar mej. att brodera planera vad jag ska brodera o utbytet vid mina broderande vänner hjälper mig att tänka bort de värsta smärtorna gör att jag avgudar min maskin ännu mera men mina tankar for såklart i väg. hur kommer det sig att vi lägger så enormt mycket pengar på denna hobby?? många av oss är ju dessutom sjukpensionärer med liten inkomst vad är det som gör just dej så begestrad???vad ger broderandet dej??? Nyfiken i en strut öppna o troll tittar ut... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Förmodligen samma som du, jag har också problem med värk, men har ändå inte tappat skaparlusten.
Jag har alltid broderat mycket för hand, har kunnat sitta flera timmar om dan för att åstadkomma något vackert. Nu kan jag inte sitta lika länge och inte lika ofta heller. Fast jag måste ju erkänna att jag har gjort många tavlor som aldrig kommer upp på väggen, det är att göra de som är kul, inte att titta på de så mycket sen ![]() Maskinbroderi är jättekul, det stimulerar på många sätt, från bildletandet till att sitta vid datorn och försöka stygnsätta, till att sedan se maskinen arbeta med den. Hoppas det var svar på din fråga trollet, men det viktigaste är nog för var och en att man har något som är kul att göra, när man har tid, ork och lust. Kram Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
mmm kan
verkligen tänka mej att det ersätter mycket av handarbetet..
vad är då roligast att brodera. små saker som går snabbt stora tavlor lace egengjorda mönster mm personligen köpte jag ju en maskin för att skriva mitt kennelnamn på ryggen. hehhe till att som nu helst göra tavlor det kan hända mycket med en brodyrmaskin i sin ägo.. säger jag o sneglar tillgivet på älvan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
jag oxå
hej
JA vad är de för kul egentligen med maskinbroderier ? Jag tycker det är så roligt både att kombinera ihop broderier med texter , samt sy de på en passande grej.Blir nästan så att man vill ha broderier på allt man syr. Jag kan ej handbrodera (har aldrig kunnat det) förr virkade jag jämt och stickningen den har jag slutat med pga värk. Sen verkar de bli en mani man drabbas av hi hi. I alla fall jag, som samlar och samlar tyg och annat sybehör. Jag har packat in tyger i min nya sybänk hade ju lite tygrullar i den nu. Igår hade jag vänner hemma som titta lite konstigt,,,likaså mina barn,,,de tror jag har blivit tokig haha . Men jag har ju talat om att jag är ju tygoman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag får nog hålla med om att det inte är så mkt efter broderandet är klart som det är roligt. Det är nog snarare under tiden det skapas. Att veta att man trots allt kan göra ngt - även om det är en maskin som hjälper till. Att sitta o leta mönster på nätet att leta bilder på nätet som man kan stygnsätta (kanske) . Att bestämma över hur det färdiga alstret skall bli (eller i vart förväntas skall bli) När sedan "Tjabo" (maskinen) broderar allting och man ser hur det växer fram - DET är väldigt fascinerande tycker jag. Blir sedan resultatet i mina ögon godtagbart - ja - då är lyckan gjord. För ett tag i alla fall - tills det är dags för nästa projekt.
Just nu känner jag mig smått desperat för mina glasögon har gått sönder. Måste vänta till i morgon.....Ååhhh! Blir det aldrig i morgon ??!!?? Ser ju inte - tur man kan lite fingersättning på tangenterna så man kan skriva i alla fall. Skärmen gå rju att förstora. Suck! är det inte morgon snart? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Allt allt och åter allt. Nja så här då.
Först att hitta just den brodyren som passar. Göra den lagom stor eller sätta dit text. Leta trådfärger och lägga ut smörgåsbordet, det är härligt som bara den. Och sen se det växa fram i maskinen....kan det bli kuligare. Jag blir förvånad att inte alla tycker som jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja tänk att det kan vara så roligt när det nästan är som en sjukdom.
Jag älskar att kika efter mönster som man kan göra "något" av, först hitta ett roligt mönster sedan sy något av det. Eller piffa upp tråkiga kläder med snygga eller roliga mönster. Eller kombinera mönster med roliga texter. Eller bara sitta där och titta hur motivet växer fram. Och tänk vad mycket man kan göra, askar, väskor, burkar, ljuslyktor m.m. Det roligaste tycker jag nog ändå är när man kan kombinera att sy "vanligt" med att brodera och sedan känna sig stolt över det man åstadkommit. Stygnsättning är inget för mig, jag har testat ett par gånger men nej. Idag kan jag inte klara mig utan min Bibi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja vad är det som är så roligt man får ont i axlar o handleder mina ögon är heller inte bra . Men jag skulle inte kunna vara utan min maskin det ska mycket till innan jag ger upp.Mönster lappar datorn o maskinen det är verkligen terapi för en glad pensionär.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Jag gillar allt handarbete ! Maskin broderi är bara en liten del som tar upp väldigt mycket just nu! Maskinbroderi och lappteknik är mitt allt just nu! Tyvärr har jag ett hus och familj så jag har inte så mycket tid till denna hobby! Och det är svårt att låta bli att inte brodera dit något på mina quilt projekt! Man bara måste ha något! Men vi ska vara glada som har en hobby! Jag hör allt för många som har det tråkigt när de inte kan resa eller städa eller annat tråkig syssla! Åsa1970 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ja du trollet, alla har skrivit allt som man skulle vilja ha med så därför upprepar jag mig inte hihhih.
Men inte minnst så har jag fått så många nya fina vänner som jag annars inte skulle ha fått, och en stor tack till skaparna av sy sidan bara de. Visst har vi roligt med våra sy och brodermaskiner de finns nog ingen som inte håller med. Och alla tips och iderer som delas emellan oss och inte minst all positivt och negativa omdömme som vi ger varandra av välmening. Kram Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Broderi brodera
Vilken kul fråga, du tog upp Trollet.
Tja, jag tycker likadant som de flesta redan skrivit. Allt detta, förutom att kunna skingra värk, känna att man duger till. Jag kan göra något! Fast man tyvärr åker på bakslag i värken ibland. Underbart med bekräftelse, när andra sedan tycker att det man gör är fint! Jag duger till, precis som jag faktiskt är! Så känner jag med mitt broderi. I början tyckte jag att 16.000 stygn var jättemånga stygn! Nu sneglar jag mer och mer åt större broderier. Gillar att fundera ut passande texter till broderier, helst humor då. Min smak i övrigt är nog ganska stor, beror på vad jag ska ha det till. In the Hoop lockar mycket nu. KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag maskinbroderar inte själv men i mina ögon är det ni gör "att måla med tråd".
Och vem skulle våga fråga en konstnär som målar med olja eller akvarell "vad det är som är så roligt egentligen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har ju ingen broderimaskin men kan ändå svara på vad glädjen i handarbetet är.
Jag som många andra har värk å då är det så skönt att ha något att sätta i händerna o kunna säga: Detta har jag gjort!!! Hade jag inte haft mitt hantverk av olika slag hade jag blivit knäpp. Vad ska man annars kunna göra när värken tar överhand?? Även om det gör ont ibland så skingrar man tankarna. En sak som jag känner är att det är alltid lättare att ha ont om man har gjort något meningsfullt (även om det "bara" är en söm på tröjan man försöker få klart nån gång) än att gå o ha ont "utan" anledning. Å bra terapi o rehabelitering är det även om det nästan alltid går för långsamt tycker man. Man vill ju göra mer än både kroppen o viljan mäktar med.. Stora KRAMAr till er alla som har detta som terapi o verkligen försöker göra något av det lilla man klarar av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Måste också säga att jag som ni andra, älskar att få vara i syrummet. Min broderimaskin är det bästa som jag har köpt, skulle aldrig vilja vara utan den. Att bara få en stund över, och få tänka och göra något kreativt av det, det är ju
en av alla höjdpunkter i livet. Då mår man bra. Kram //Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:42.