![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
mellanlägg och lite termer
Jag skulle behöva få lite klarhet i olika sytermer, jag syr dagarna i ända o går utbildning dessutom men problemet är att ja inte är mig dom svenska termerna, eftersom ja undervisas på samiska. men i allafall, så har jag fått för mig att det man syr in i sömmar som sticker ut på utsidan så att säga, är en passpoal, men sen hörde jag någon kalla det för mellanlägg, mendans ytterligare en annan kallar tex fiselinet o det man har mellan "yttertyget/skinnet" o fodret för mellanlägg. båda sakerna låter ju ganska logiskt, o kanske e båda rätt, men om inte, så vore det kul att veta
![]() alltså, missförstå mig inte, jag kan svenska hur bra som helst, men det här med sytermer har jag inte riktigt lärt mig på svenska. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett bra tips är att kolla på vår ordlista under nyhetsfliken. Den är visserligen under uppbyggnad men du hittar en del där ändå. Skriv gärna in de ord du saknar med frågetecken på så kan vi försöka fylla i.
Jag har lagt in de ord du undrar över. Vliseline stavas med v men uttalas med f. Sedan tror jag du menar bård och inte bord. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej. Passpoal är den dekoration som sticker ut i sömmarna.
Mellanlägg är förstärkningsmaterial, flisolin eller rättare vliseline (som egentligen är ett varumärke) är en typ av sådant. Används ibland till skjortkragar, byxlinningar etc... Jag tycker du kan kalla dekorationskanten nertill på en klänning för bård. Jag skulle skulle förstå på en gång vad du menar med det. Detsamma säger man ju om tex en gardinbård. Ja, tapetbård är ju också samma sak, dvs. en dekoration i kanten på tapeten. ![]() Anne-Marlen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
jo det e väl som med många saker, man kallar dom efter ett känt varumärke...eller det kanske man inte gör överallt, men vi gör då det.
okej har missat att det finns en ordlista, men då vet ja var ja ska gå nästa gång de dyker upp ett ord ja inte kan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.