![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
|
Lära 7-årigt barnbarn att sy på symaskin
Hej alla! Ett avv mina barnbarn vill väldigt gärna vara med mig i "systugan". Jag skulle så gärna vilja få henne att närma sig symaskinen, men hon är så rädd både för maskin och att göra fel. Hur har ni gjort, jag tar tacksamt emot alla tips.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Har inte testat men om hon är rädd, kan det vara en ide att ta ut nålen medan hon ser det.
Sedan få henne att sätta sig och testa pedalen. Testa att köre lugnt och variera hastigheten. Kolla på 'nål-armen' vid raksöm kontra zig-zag, se hur mataren kör och förklara sekvensen med att nålen går ner, den fångas och går runt undertråden och sedan drar den upp. När nålen sedan har kommit upp, kan tyget matas fram och all börjar om. Då nålen är borta är det mest farliga eliminerat. Vid att testa pedalen får hon en känsla för att inget exploderar om man 'gör fel' och får en känsla generellt for ljud och rörelser. Och viktigast: Hon KOMMER att göra småfel om hon syr. Det gör alla! Det är OK, det mesta kan göras om och fel kan fixas. Sedan kommer steget med att sy ett par bitar ihop, kanske testa först utan nål? Då kan hon få känslan av hur det dras, var fingerna inte ska vara osv. Låt henne leka helt enkelt och när hon är klar kan nålen komma tillbaka och trådningen ska göras. |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| barnbarn, lära, rädd, symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.

Linjär visning