Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-06, 09:29   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Vilka format för Pfaff och konvertering

Hejsan!

Skall hem till en arbetskamrat som köpt en Pfaff 2124. Hon var lite intresserad av några av de stygnsättningar som jag gjort och de tar jag ju gärna med mig. Hon är dock inte så kunnig på hur hennes maskin fungerar så jag tänkte jag kunde fråga här:

Vilket format skall det vara på broderifilen för att pfaff creative 2124 skall kunna läsa den och finns det någon gratis programvara som kan konvertera från t ex .hus till detta format?

Min Singer accepterar alla de vanligaste formaten så jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 18:54   #2
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Nu har jag inte just den maskinen men hennes programvara, FileAssistant tror jag den heter, kan konvertera till det som maskinen läser.

Vill du spara i Pfaff formatet för att kontrollera att storleken är rätt är det .vip eller det nyare .vp3 tror jag att det är.

Ta för säkerhets skull med en .dst fil för den kan väldigt många maskiner och program läsa.

Monica
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 19:54   #3
gko gko är inte uppkopplad

Thumbs up

Jag har 2124 och använder HUS och PES det går bra, har hon något problem så kanske jag kan hjälpa henne för jag har broderat en hel del och haft maskinen i 2,5 år och är helnöjd med den, hon kan ta kontakt med mig via min gästbok om hon vill.
Gun
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 16:15   #4

En liten fråga till!

Den verkade vara en mycket bra och logisk maskin - även om jag gillar min singers interface bättre (eftersom man syr allt från datorn så ser man ju hur det fält som skall sys ser ut och vilken färg det har). Maskinen var dock så logisk så att jag kunde hjälpa henne trots att jag aldrig broderat med den förut (men självklart anser jag att min är enklare... ).

En sak som jag tyckte var lite sladdrigare jämfört med singern är bågarna. Har man några specialtrick för att få till det bra? Jag tyckte bågen var sladdrig även när vi spännt tyget allt vad vi kunde?
Gammal 2007-05-10, 21:01   #5
avsl090622 avsl090622 är inte uppkopplad

Med dom små klämmorna som följer med ramen blir det stabilt tycker jag.
Mvh Monica
avsl090622 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 21:24   #6
gko gko är inte uppkopplad

Jag har fått ett tips från Pfaffs representant att spänna fast i bågen det underlag du skall ha när du syr och nåla fast "övertyget" för att sedan tråckla runt det tänkta mönstret på maskinen, då blir det bra resultat, i synnerhet vad gäller kontursömmarna, jag har även, när det är tunnt underlag, lagt under klämmorna tunn skumplast (tvättlapp) som jag klippt så att det passar, då sitter det lite stadigare.
Hoppas att du förstår
Gun
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 16:45   #7

Tack för tipsen! Nu har jag iallafall köpt en maskin - vi får väl se hur det fungerar.

Äsch, så trist! Försäljaren påstod att hon bytt in maskinen när den var tre månader gammal för att uppgradera till 2170'n... jag börjar så smått fundera på om jag har ett måndagsexemplar i min hand...

Senast redigerad av mariatherese den 2007-05-11 klockan 21:29.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.