![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Stabilisering
Har försökt att få svar genom att titta på tidigare trådar men hittar inte. Min fråga gäller om ni som broderar alltid använder någon form av stabilisering. Och i så fall varför. Samt om ni alltid använder brodertråd och även där varför i sådana fall. Trulsan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar alltid ha någon slags stabilisering under, har inte broderat så mycket men använder gärna vattenlöslig soluvlies i bågen när jag broderar handdukar och tunn vattenlöslig solvy ovanpå så inte broderiet sjunker ner i öglorna. Som jag förstår så behöver broderiet stadgas i bågen för att resultatet ska bli fint. Men det är ju bara att prova sig fram.
Broderitråden av rayon är tunnare och blankare än vanlig tråd så det ser finare ut och undertråden till broderi är mycket tunnare än vanlig tråd. För en del funkar det med overlocktråd till undertråd men min maskin gillar inte det och den som finns färdigspolad är tunnast och ger fint resultat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag använder för det mesta stabilisering när jag broderar, bara när tyget är väldigt stadigt i sig självt utesluter jag stabiliseringen.
Stabilisering finns ju i en mängd olika sorter och det är en "liten" djungel att hitta rätt, men man får prova sig fram helt enkelt. Köpa lite av olika sorter för att lära sig vad som passar bäst till det man vill brodera. Broderitråd är starkare än vanlig sytråd och lämpar sig oftast bäst att brodera med. Det jag personligen inte tycker om är att broderitråd oftast är för blank, jag föredrar lite matt finish på mina broderier, men det är ju en smaksak egentligen. Det går att brodera med vanlig sytråd också, om den är stark, men säkrast är att testa lite själv. Undertråden spolar jag själv från stora rullar, det fungerar perfekt i min maskin. Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-03-15 klockan 20:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
http://www.emblibrary.com/el/elproje...age=techniques
Här kan man skriva ut massor av teknisk hjälp för att man skall lyckas med broderiet |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.