Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-06, 09:45   #1
Cherlindrea Cherlindrea är inte uppkopplad

Hur broderar man flera rader under varandra?

Hej alla!

Jag är ny här, och ny på maskinbroderi, men försöker lära mig så gott det går på egen hand. Jag har en Pfaff Creative 2124, ifall någon här kanske har en likadan och vet hur man gör.
Saken är den att jag inte lyckats lista ut hur man hoppar ner ett steg, alltså för att fortsätta med ytterligare ett ord eller mening under det första.
För att förklara lite närmare, så ska jag brodera ett tygmärke som sambon ska sy fast på sin mc-jacka, men jag lyckas alltså bara brodera ett ord och sen kommer jag inte längre.

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp om någon har tid & lust.

Tack på förhand!
Mvh//Cherlindrea
Cherlindrea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 09:40   #2

Ingen som vet? Kanske någon vet något ställe på nätet där man kan lära sig lite mer själv i stället? Det brukar ju finnas tutar inom de flesta ämnen. Bruksanvisningen jag har är inte tillräckligt utförlig för att jag ska förstå riktigt.

Mvh//Indra
Gammal 2007-03-07, 09:44   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag har tyvärr inte din maskin men på min Janome 300E så funkar det så här: När man skriver direkt i maskinen så får man skriva en rad i taget för att sedan sätta ihop dem i editordelen.

Det kanske kan fungera på ett liknande sätt men jag har ingen aning egentligen
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 12:40   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

I mitt program Atrista Designer (Berninas)
Går man in på bokstavsknappen.
Där kan man skriva alla raderna på en gång
som man gör i tex world.

Hittar du ingen annan lösning kan jag gör broderiet åt dig.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 13:08   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Det brukar inte gå att skriva flera rader direkt i maskinen om man inte kan skriva en rad, spara och sedan sätta ihop flera sparade mönster (går inte i alla maskiner) som Alvan säger.

I många broderiprogram däremot kan man göra som Bibbi säger. Någon form av broderiprogram kommer du att behöva ha om du ska fortsätta med denna beroendeframkallande hobby, men just nu tycker jag att du kan nappa på Bibbis erbjudande, för hennes program är dessutom väldigt bra på att göra text!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 13:44   #6

Tack så jättemycket alla för svar!

Jag har ju ett sk Creative Smartcard med lite olika mönster, bla 2 typsnitt, och det är dem jag har använt. Då motsvarar ju varje bokstav en sifferkombination som man knappar in på maskinen. Så att skriva ett ord eller mening går ju bra. Men man tycker ju att det på något sätt måste gå att utnyttja hela bågens storlek, ungefär som när man trycker på "enter" i ett textprogram på datorn, så som du, Bibbi, jämförde med World. Men tyvärr har jag inte förstått riktigt ännu, hur man själv bestämmer vart i bågen maskinen ska börja brodera heller. Den envisas ju med att alltid börja i mitten.
Ja, som ni förstår är jag en riktig nybörjare, men det här är så himla kul så jag lär mig nog med tiden.

Jag ska kolla lite till på det hela och se om det går att lösa på något vis.
Tack så jättemycket för ditt erbjudande, Bibbi.
Men jag är rädd för att det kan bli ganska mycket för dig, för om min sambos märke blir bra, så vill hela mc-klubben ha märken, och dom är några stycken.
Förr eller senare måste jag nog, som Asawi sa, skaffa mig ett program i allafall.

Mvh//Indra
Gammal 2007-03-07, 14:21   #7
barwin barwin är inte uppkopplad

På min pfaff 7570 (som väl är äldre?) skriver man först texten och flyttar sedan bokstäverna med hjälp av piltangenterna och den lilla skärmen på symaskinen.
Man kan markera vilka delar av mönstret man vill flytta.
Kanske inte så mycket till förklaring,mer ett konstaterande att det borde vara möjligt.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 14:31   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Hej Ingrid!
Tror inte det blir så betungande.
Som att skriva ett inlägg här ungefär.
Svårare är det inte.
Så om du ångrar dig får du höra av dig.
/Bibbi

Senast redigerad av Bibbi den 2007-03-07 klockan 14:41.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 22:25   #9
gko gko är inte uppkopplad

Hej Indra.
Jag har en 2124 och tycker inte att bokstäverna är så vidare bra på standarden som följer med, jag får för det mesta flytta lite hit och lite dit för att inte få så att det ser ut som t ex An e tte i stället för Anette, förstår du hur jag menar, det är alltså inte samma avstånd mellan bokstäverna, och det stör blicken tycker jag. Till ditt bekymmer med text i flera rader, så får du själv "stega" tillbaka och sedan ner en bit där du vill ha den andra raden. Det har hänt mig när jag har skrivit namn att den plötsligt får för sig att stanna eller att det inte får plats mera bokstäver fast det finns utrymme i bågen, då har jag fått "stega" mig dit och s a s lurat maskinen och då har det gått att skriva en bokstav till.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-07, 22:43   #10

Hej Gun!

Jättetack för det svaret! Det var något sånt här jag hoppades att man skulle kunde göra, i allafall så här i början, medans man fortfarande bara har de här två typsnitten och inget program att "skriva" i.
Precis det du beskriver, har jag också varit med om, att maskinen tyckte att bågens utrymme var "slut" så att säga. Men då gick den tillbaka till startpunkten för mig och hur jag än bar mig åt så lyckades jag inte få den att förflytta sig därifrån.
Jag har bara haft min maskin en kort tid, så jag har faktiskt inte hunnit med att brodera mer än några namn på prov, jag har mest sytt vanligt på den än så länge.
Hur gör man när man "stegar" som du uttrycker det? För när jag försöker använda pilknapparna för att tex ändra riktning så gör bara nålen ett litet "skutt" och sen händer ändå ingenting.
Såå frustrerande när man inte får maskinen att göra som man vill! *skratt*

Mvh//Indra
Gammal 2007-03-08, 09:14   #11

Bokstäver

Hej igen
Att "stega" som jag uttrycker mig, är att trycka ner pilknappen och hålla den kvar tills du kommer till den posission där du vill skriva din bokstav. Du vet väl att det ena alfabetet är bara för monogram och det andra är för både stora och små bokstäver. Jag brukar göra så att jag skriver den texten som jag skall ha på ett annat tyg för att sedan se hur bokstäverna ser ut och hur jag vill ha dem att se ut. När det är för långt mellan eller för kort mellan bokstäverna så "stegar" jag mig fram eller tillbaka så att det ser snyggt ut. Provet har jag sedan framför mig och tittar på för att få det "riktiga" så snyggt som går att få. tänk på att avståndet mellan orden får du ju själv "stega" dig fram till rätt avstånd med pilknapparna, men då bara i sidled inte upp eller ner för då blir det ju ingen rak linje.
Hör av dig så kanskje jag kan hjälpa dig igen, jag har haft maskinen i 3 år och är mycket nöjd med den.
Gammal 2007-03-08, 10:02   #12

Tack så jättemycket Gun! Jag ska prova det här direkt. Det är ganska lång tid nu, som jag har brytt min stackars hjärna med det här utan att komma någon vart.
Och tack för erbjudandet om mer hjälp. Det tar jag tacksamt emot, för det finns fler frågetecken att räta ut här. *ler* Men kul att höra att du är nöjd med maskinen. Jag är ju så glad för min, bara jag lär mig att använda den också.
Gammal 2007-03-08, 13:08   #13

Jag har skrivit i din gästbok lite mera så du kan läsa där.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.