Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-17, 10:00   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad

Question Solvy?!

Hej!
Har lite frågor om solvy.

* Använder ni solvy till allt ni broderar?
* Vilken typ/märke av solvy använder ni?
* Var köper ni erat solvy?

Tacksam för många svar
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 17:54   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Använder vattenlösligt "överlägg" på frotte och enstaka andra tyger där jag tror att stygnen kan sjunka in.
Solvy är Sulkys vattenlösliga. Det köper jag hos Solbrodyr. Har även en rulle märkeslös vattenlöslig från en väninna i USA, men ser ingen större anledning att köpa annat än från Solbrodyr.
Extra tjock vattenlöslig används till "free standing lace" (FSL).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 20:19   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad

Solvy och annat vattenlösligt används då man inte vill ha kvar mellanlägget efter broderingen, det försvinner ju i första tvätten.

I vissa fall spelar det ingen roll att mellanlägget finns kvar i det färdiga broderiet, då kan man använda ett som går att riva bort det mesta av efter broderingen.

Sedan finns det mellanlägg som gärna kan sitta kvar helt och håller efter broderingen, som en extra stabilitet åt tyget.

Det är verkligen en liten djungel detta med mellanlägg och det är inte så lätt att bena ut. Hoppas du förstår hur jag menar med dom olika mellanläggen. Fråga gärna mer annars.

mvh Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 20:31   #4
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad

Citat:
medmera skrev:
Solvy och annat vattenlösligt används då man inte vill ha kvar mellanlägget efter broderingen, det försvinner ju i första tvätten.

I vissa fall spelar det ingen roll att mellanlägget finns kvar i det färdiga broderiet, då kan man använda ett som går att riva bort det mesta av efter broderingen.

Sedan finns det mellanlägg som gärna kan sitta kvar helt och håller efter broderingen, som en extra stabilitet åt tyget.

Det är verkligen en liten djungel detta med mellanlägg och det är inte så lätt att bena ut. Hoppas du förstår hur jag menar med dom olika mellanläggen. Fråga gärna mer annars.

mvh Birgitta
Tack Birgitta men jag vet vad de olika är till för det var mest att jag var nyfiken på vad ni andra använder för märken och till vad ni använder just solvy till.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 21:11   #5
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad

Lite onödig information alltså, ha ha, men kanske finns det någon annan här som har användning av det istället...

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 08:04   #6
laika laika är inte uppkopplad

vad bra nu fick jag veta varför man ska ha det extra kraftiga solvy.
Får jag fråga vad använder ni till för under till t-shirt för det går ju inta att brodera på det blir bara en massa som fastnar i under sidan. Har byt nål har flera lager rivbart.
laika
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 08:22   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag använder Sulky Totally Stable, påstrykbart rivbart underlägg på de flesta T-tröjorna jag gör. I alla fall om det inte är ett alltför tätt mönster. Då vill jag gärna komplettera med ett mjuk klippbart underlägg.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 10:26   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

I t-shirtmaterial gör jag numera så att jag har påstrykbart rivbart undertill så att jag kan sträcka tyget bara en liten aning samtidigt som jag stryker fast det.

På översidan spänner jag med ett lager tunn solvy i bågen. Sedan lägger jag eventuellt en extra spillbit där det skall broderas om jag tror det behövs. Jag är mycket nöjd med resultatet.

I övrigt använder jag solvy till frotté, fleece och när man skall göra free standing lace. Jag köper från solbrodyr. Har inte hittat eller testat någon annan återförsäljare.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 10:53   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag använder solvyn främst till frotte. Eller alla de gånger jag vill ha något ovanpå för att stygnen inte ska sjunka ner i tyget.

Annars så föredrar jag Soluvlies eftersom det är stabilare än solvyn och dessutom kan man utan problem spreja klistersprej på vilket är bra när man vill brodera t-shirts. Då kan man sträcka tyget och fortfarande slippa ha något mellanlägg kvar efteråt.

Den vanliga solvyn köper jag hos Solbrodyr den andra köpte jag flera meter av när vi gick ihop här på sysidan och jag har fortfarande kvar en hel del. Mer info här:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&pagenumber=1
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 12:17   #10
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag använder både solvy och soluvlies.
Solvy använder jag mest när jag broderar handdukar som ska säljas eftersom det är lättare att få bort utan att tvätta. Fast ska jag göra något som jag kan tvätta så väljer jag helt klart soluvlies eftersom det inte rivs lika lätt och är stadigare.

Använder bara solvy till frotte och ovanpå trikå. När jag broderar i trikå använder även jag totally stable under som jag tycker är överlägset. Annars använder jag vanligt rivbart.

Samtliga sorterna köper jag från Bibbi här på sysidan
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.