![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Sy i resår
Har ett par träningsbyxor som behöver lagas då en tråd vid resåren gått upp.. då undrar jag om man syr igen det med vanlig tråd? Vanlig tråd är ju stel o jag är osäker på hur det blir med elasticiteten. Måste man ha särskild stretch-tråd?
MVH Robin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nä inte strechtråd men en söm som strechar. Om du inte har en overlocksymaskin med täcksöm så kan du använda tvillingnål eller en så kallad overlocksöm på en vanlig maskin. Eller helt enkelt en vanlig smal sicksack eller trestegssicksack.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
hmm Okeej.. det e bara en enkel tråd jag ska fixa, så tvillingnål e väl uteslutet då.. jag vill ju att det ska se så rakt ut som möjligt också, men man använder alltså inte stretch-tråd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nä när man syr i trikå använder man vanlig tråd för det mesta. "Stretch-tråd" finns det inget som heter vad jag vet. Det finns resårtråd men det använder man inte till sådant här utan till att sy rynkningar och annat.
Hur ser sömmen som används på byxan ut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Okeej !
Det är tre st parallella, till synes helt raka, trådar, med kanske 0.8 cm lr något emellan. Men det är bara den översta av dessa tre som behöver sys om lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Om det bara är en kortare sträcka kan du säkert använda vanlig raksöm, den borde inte spricka om det bara är en kort bit. Elastisk raksöm kan ju vara ett alternativ annars.
Skulle gissa att det är en kedjesöm som använts, ser sömen inte ut som en kedja på baksidan om du tittar noga? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Joo det verkar faktiskt möjligt att det är en kedja.. ser ut som det.. fast det är väldigt tätt mellan länkarna om jag säger så..
Vanliga symaskiner har inte sån söm lr? Annars blir ju elastisk raksöm bra, det har jag iaf på min. Tack, Robin |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kedjesöm är något som finns på overlocker, kör med den elastiska raksömen du.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.