![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Gammal spets
vad tror ni....
är gammal spets som sitter på örngott/lakan något värde i? eller kan jag kasta med gott samvete (ska flytta och blir galen på allt *suck*) det kommer från min sambos släkt..... Monica ...funderar...å..funderar.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Visst har gamla spetsar ett värde, om inte annat så för framtiden. Vackra saker som kvinnor suttit och pysslat med genom tiderna |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Jag evt inte om sådant har ett monetärt värde (finns det ordet? om itne så borde det finnas. det är fint.) men lite affektionsvärde har det väl kanske?
Jag tycker det är fantastiskt vackert emd sådanna gamla sängkläder, kanske skulle du ta fram och börja använda dom? En tjej här på sysidan bestämde sig för att ta tillvara på all gamla lakan och sydde påslakan av dem: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=7574 HUr romantiskt och underbart ser inte det ut? Men om du absolut vill slänga dom, hör av dig till mig först, jag älskar sånt där. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tror nog inte du får stöd från alla syfrälsta på Sysidan i att kasta lakan med gamla fina broderier - liksom fel målgrupp. Själv har jag också en trave i garderoben och har ofta tänkt att med relativt lite arbetsinsats kan de bli verkligt fina och användbara! Man kan som beskrivs ovan sy lyxiga påslakan i modern storlek. Ett annat tips är gardiner - bara att hänga upp lakan (helst upp och ner). använd två likadana eller dela ett brett beroende på fönsterstorlek.Min mamma har färgat gamla spetslakan och använder dem sedan som duk - det blir jättefint. Jag har en hemsydd komplett häradsdräkt som mamma sytt - jag vet att de fina hålsömmarna på skjortan kommer från gamla lakan! Det finns ingen gräns för användningsområden! Har du bara plats tycker jag att du behåller lakanen, annars kanske du kan skänka till "sy ambitiös" yngre släkting eller så. Lycka till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era åsikter, jag tänkte nog ...så fort jag skickat iväg mailet att det var fel, klart jag ska behålla dessa trots det är jobbigt nog med allt annat man ska ha plats med i flytten, en del örngott är det öppning på åt båda håll med spets i varje kant, kanske ska ta och lägga dom i soffan med sovkudde i....
Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Monitärt används oftast inom ekonomi och finansvärlden. Den Europeiska Monetära Unionen" (EMU). Ett passande ord kan annars vara "Affektionsvärde" personligt värde, känslovärde, samlarvärde. Jag har sytt många kuddar av gamla monogram och spetsar. Jag har även sytt en dopklänning av släktens ihopsamlade gamla spetsar. Så du får absolut inte kasta bort något så vackert. Spar det eller ge det till någon annan i din släkt som kan förvalta det på ett bra sätt. ElisabethS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Forumvärd
|
Welkll, när jag skrev monetärt värde menade jag ekonomiskt värde, som i att om det inte har ekonomiskt värde har det i alla fall affektionsvärde (som du ser om du läser igenom meddelandet en gång till) så det var rätt ord fast felstavat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Då är det väl bättre att du skriver "ekonomiskt värde" än att använda ett franskt låneord som inte har rätta betydelsen i detta sammanhang.
Om du nu vill krångla till det och använda ett annat franskt låneord så kan du använda ordet "pekuniär" som bättre stämmer överens. ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Har Elisabet vaknat på fel sida?
De flesta förstod nog utan problem vad som menades... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Kanske ett missförstånd som blivit här.
Jag har bara svarat på frågan om ordet "Monetär" finns och försökt svara i vilket sammanhang nämna ord passar eller inte passar in. Har också försökt tipsa om ett annat låneord "pekuniär"som kanske stämmer mer i sammanhanget. Ordet "monetär" är vanligast förekommande i ekonomisammanhang och i finanskretsar. Ex. "ekonomisk och monetär politik", "monetär historia", osv. Och ordet Monetärt är ett låneord låneord från franskan (monetaire) som i sin tur adopterat det från latinet (moneta). "Myntrelaterad" torde vara en etymologiskt korrekt "försvenskning". I går när jag skrev svaret var jag vaken på rätt sida men..... I dag har jag vaknat på fel sida ![]() Ont i leder, trött och orkeslös. Tror jag tar en tur i svampskogen med hunden och hämtar kraft och energi. Fin dag för övrigt ![]() ElisabethS Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-24 klockan 19:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.