![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Betala för kvalitet?
Jag drömmer om att köpa en brodermaskin och undrar följande: Vad är det för skillnad på maskiner som kostar över 30 000:- och dem som kostar 10-15 000:-? Är den dyrare dubbelt så bra? Vad klarar de som inte de billigare klarar? Finns det nån särkild maskin/märke som man skall passa sig för?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle vilja påstå att slutresultatet blir precis lika bra på en dyr som en billig maskin. Det som man får extra på en dyr är eventuellt (skiljer lite beroende på maskin) finneser som automatisk trådklipp och varning för att undertråden håller på att ta slut. Sedan är troligen skärmen större och tydligare och det finns större möjligheter att redigera direkt i maskinen. Många av de dyrare maskinerna är också kombinationsmaskiner, d v s du kan använda dem som en vanlig symaskin också. Tror det finns billiga maskiner som också klarar detta men deras broderiyta är vad jag vet då mycket mindre.
Jag skulle inte betala så mycket mer för en maskin med de extra finesserna. Att det är en tydligare och större skärm är defenitivt inga problem för mig, eftersom jag ändå föredrar att göra i ordning allt på datorn. Trådklipp och undertrådsvarning klarar jag mig ockå utan med tanke på prisskillnaden. När det gäller undertråden är mängden undertåd som går åt något man lär sig med tiden. Nä köp en billig maskin och billig programvara det kommer du lika långt med. Så kan du köpa material för resten av pengarna. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En stor skillnad mellan de billigare och dyrare är storleken på broderbågen. De billigare klarar normalt att broderar 10x10 cm (finns säkert undantag). Det brukar dock finnas bågar som broderar större även till dessa maskiner, men då måste själva bilden som ska broderas delas upp (splittas).
En annan skillnad brukar vara att dyrare maskiner har fler funktioner, tex fler antal sömmar. Dessutom brukar de vara tyngre och stå stabilare. De stora märkena håller ungefär samma kvalité och har likvärdigt utbud på tillbehör. Vilket man ska välja är en fråga om tycke, smak och storlek på plånbok. Är det en ny maskin du funderar på så välj ett ställe där du får bra service. Att köpa symaskin är lite som att köpa bil. Du kommer behöva service samt köpa tillbehör. En kunnig butik är då guld värd! Lycka till. Dags att bege sig ut i värmen igen... /Andy |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för det svaret Alvan. "Automatisk trådklipp" klarar jag mig utan, har flera förträffliga saxar.
![]() Ånej! Nu verkar det ju nästan rimligt att köpa sig en brodermaskin! Förut, när jag trodde att den måste kosta över 30000:-, kunde jag ju vifta bort det hela... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack till Andy också. Större grejer än 10 x 10 cm vill jag nog ändå inte sy. Diskreta smågrejer och bokstäver är mer vad jag är intresserad av.
Det finns en jättebra Husqvarna-butik i närheten, får nog pallra mig dit och testa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Janomen 300E klara bra mycket större än 10 x 10. Den största ramen är 20 x 23 cm vilket vad jag vet hör till de större måtten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tycker du skall pröva både Janome 300 och huskvarna innan du bestämmer dig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för tipset, jag bor nära en Janome-butik också. Jag har en känsla av att det gäller att testa och veta vad man verkligen behöver (jag gillar t.ex. inte stora motiv) och att man får betala ganska mycket för "Husqvarna-märket", åtminstone så inbillar jag mig det. Vi får se!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det är utmärk med 20x20 när man gör prydnadskuddar.då blir motivet 20 och kudden 40 cm.
Senast redigerad av axyzvslut den 2006-07-04 klockan 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hmmm... har man börjat med prydnadskuddar och broderi 20X20 så vill man snabbt utöka sin färdighet. Varför inte tänka på framtida behov så slipper du ha två maskiner. Tänk kvalitet i första hand före kvantitet. Mitt råd i diskussionen. Jag väntade länge innan jag köpte broderimaskin och det blev till slut en Huskvarna Designer SE. Visserligen dyr men jag klarar mig ett bra tag utan att behöva köpa upp mig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Skillnaden kan vara endast broderimaskin eller både broderi och symaskin.
Att behöva serarata grejer för att föra över data eller direktkoppling med usb kabel som är suverän. Det handlar också om hur många broderibågar som finns och hur stora ytor som den kan brodera. från 10x10cm till 20x28 cm. men det handlar också om hur många stygn ett broderi får vara både att sy och att överföra. Sedan är det en mängd tekniska finnesser. såsom automatiskt trådklipp som du kan sätta av och på,larmar när undertråden tar slut, mm. Sedan har du ju den inbyggda skärmen i maskinen dess färg och storlek. Men mot allt detta får man ju väga priset. Det är ju trots allt bättre att köpa en som har ett rimligt pris för sin blånbok och ha roligt med än ingen alls. Jag tycker att janome är de mest prisvärda och faktiskt alla deras modeller, har själv köpt deras värsting MC 11000 Senast redigerad av axyzvslut den 2006-07-05 klockan 09:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag tycker nog att min Singer Quantum Futura CE-200 är ganska prisvärd. Köpt från England för dryga åttatusen. Ingen skärm eftersom den styrs via dator (vilket jag nog ändå tycker är något positivt när jag nu jämfört med andra maskiner), och skärmen blir således jättestor!
![]() Den broderar visserligen bara 12x17 som störst men det finns en endless hoop att köpa (har dock inte testat). Den går bra att använda som både symaskin och brodermaskin så man får väldigt mycket för pengarna tycker jag. ![]() Den varnar inte för att tråd håller på att ta slut, men den rapporterar fort när tråden har tagit slut. Så då är det bara att backa några få stygn tills förra fästpunkten och det gör man lätt. Det finns dock inte färdigrullad undertråd att få tag på i sverige, kanske bristande intresse pga liten marknad... men lite synd är det iallafall. ![]() Senast redigerad av mariatherese den 2006-07-05 klockan 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ja man tjänar ganska mycket pengar om man tar symaskinen oavsett märke från England.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Ojojoj, nu blev jag förvirrad igen...Jag har själv aldrig varit i närheten av en brodermaskin och har aldrig sett nån arbeta, bara på TV (det gamla programmet ZickZack).
Men även när jag tänker efter har jag inte så stora behov. Även om jag inte riktigt fattar det där med "direktkoppling" och så där är det väl en vanesak det där med tekniken. Jag behöver inte ha det jättebekvämt. Om jag t.ex. inte vant mig vid knapparna och displayen på min symaskin skulle jag lika gärna kunna "ratta". Det viktigaste är slutresultatet. Och att maskinen inte är ALLTFÖR enkel och helt utan utvecklingsmöjligheter. Nu har jag i alla fall lärt mig att det finns mycket att tänka på och så har jag tänkt igenom mina behov. Och det är en bra början! Tack allihop! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Hej
Jag har en Husqvarna Platinum 950E. Jag är väldigt nöjd med den. Den talar om när tråden tagit slut. Både syr och broderar väldigt fint. Stor broderyta har den också. En sak saknar dock. Man måste ha en speciell reader/writer för att ladda ner motiv från nätet som kostar ngra tusenlappar med programvara. Jag har inte köpt någon sådan så jag är hänvisad till färdiga kort från husqvarna som kostar ca 1000 kr styck. Detta är en stor nackdel då man hela tiden hittar fina motiv på nätet gratis. Skulle jag köpa en brodermaskin idag när jag vet lite mer skulle jag nog hellre köpa en Janome 300E. Den är billigare och lättare att ladda ner motiv från nätet. Men den är ju en ren brodermaskin så du behöver en vanlig symaskin också. Vilket är att rekommendera eftersom man ofta vill sy samtidigt som man broderar. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.