Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 09:51   #1
moniq moniq är inte uppkopplad

schabrak

Jag är nybörjare på det här med maskinbrodyr. Jag har en Janome 10000 memory craft. Jag har gjort 2 försök med att brodera schabrak (sånt som man har under sadeln) Mitt problem är att pressarfoten verkar bromsas upp av schabrakets quiltade mönster. Scabraket ser ju ut som ett täcke ungefär som ett rutmönster... Funderar på att köpa nån form av vattenlöslig "toppunderlag" solvy ... men jag är ju osäker o okunnig på det här, tror ni att det skulle hjälpa. Jag har nålat schabraket i ramen med ett annat tyg under som spänts fast iramen. Tänkte att en "solvy" får kanske pressarfoten att glida ovanför schabraket och inte bromsas upp när det blir motstånd. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Bifogade bilder

moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 11:22   #2
bila bila är inte uppkopplad

Lägger du mellanlägg både över och under så glider pressar foten bättre.
Sedan är det bättre att limma (temporät spraylim) fast i mellanlägget som du spänt i ramen. Tjockare "plast" och "vlieslin" (det är vattenlöslig mellanlägg jag menar, jag beskriver hur dom ser ut) går att limma på om du bara tar lite lim. Tar du för mycket smälter det. Det räcker med lite och du kan flytta också så du får broderiet där du vill. Det du har på ovansidan kann du lägga löst. Håll bara i det när du börjar brodera så det kommer där du vill ha det.
Vattenlösligt är bra när man inte vill ha något mellanlägg kvar på den färdiga produkten.

M-broderiting har ett jättebra startpaket, med olika mellanlägg, tråd och sånt man behöver för att komma igång.
Köper du för 1000 danska kronor skicka dom fraktfritt. Tråden är jättebra och till bra pris. http://www.m-broderiting.dk/product.asp?product=658
Paket brukar komma på ungefär en vecka. Jag har handlat mycket är från och det har alltid fungerat bra.
Ett paket därifrån med tråd brukar fungerar som en kickstart för att komma igång ordentligt med maskinbroder. Jag brukar anklaga dom för att dom lägger i virus för akut broderifeber i tråden. Akut broderifeber brukar ha sådana symtom som att man bara vill bordera hela en vakna tid.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 12:44   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

hej o hallå. jag är både maskinbrodyr freak o hästägare så jag broderar mååånga schabrak.

Så här gör man på bästa sätt. först måste du byta pressarfoten på din janne, den du behöver heter presarfot P, den ser ut som den vanliga brodyrfoten men den har en fjäder runt sig som gör att den studsar över det tjocka schabraket. byt gärna till en quiltnål istället för brodyrnål.

jag använder 2 lager papper o spänner fast i ramen, 1640 är ett utmärkt underlägg till scbabrak men för att få stadga ta 2 lager.
om du vill kan du nu trockla med tråckelfunktionen runt schabraket som du lagt löst ovanpå ramen, eller ta 2 hobbyklämmor. det bästa knepet med ett schabrak är att hänga upp en krok i taket som kan bära tyngden av schabraket, så blir brodyren 100% snyggare.
jag använder inte solvy ovanpå blir bara onödigt dyrt.

sedan är det bara o köra på. vissa maskiner gillar när man drar ner tempot
att brodera lite större text underlättar dessutom dessutom syns det bättre när du rider..

och du varmt välkommen till oss maskinbrodyr galningar
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 13:21   #4

OJ vilka bra tips, nu vill jag bara sticka hem o testa !!! Det där med pressarfoten verkar vara intressant, jag har en sån där "hoppfot" så den ska jag omdelebart montera på däremot ingen quiltnål, men det får jag ta o fixa till helgen jag kör med dom jag har så länge Krokar i taket ska ordnas !!!! Är så förväntansfull !
Gammal 2014-01-09, 13:27   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Man skulle också kunna tänka sig att om schabraket fortfarande är för tjockt att man sydde lite fram och tillbaka med långa raksömsstygn över det ställe man skall brodera för att hålla nere tjockleken. Och sen kan man ju sprätta bort det när broderiet är klart. Har inte testat det själv men det är en tanke.

Tycker att du skall ta tjocka "rejäla" bokstäver så kommer det också bli bättre.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 13:31   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

kul att du blev glad, ser fram emot se resultatet. leta fram ett gammalt slitet schabrak och öva dej på, det krävs lite vana men sedan så rullar det på plätt lätt

det går bra med en brodyrnål också, men de kan gå av därav quiltnålen
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 18:45   #7

Har testat ikväll o blev överraskad själv ! Det lyckades !! Nu ska jag bara träna o träna!!
Bifogade bilder

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.