Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 09:51   #1
moniq moniq är inte uppkopplad

schabrak

Jag är nybörjare på det här med maskinbrodyr. Jag har en Janome 10000 memory craft. Jag har gjort 2 försök med att brodera schabrak (sånt som man har under sadeln) Mitt problem är att pressarfoten verkar bromsas upp av schabrakets quiltade mönster. Scabraket ser ju ut som ett täcke ungefär som ett rutmönster... Funderar på att köpa nån form av vattenlöslig "toppunderlag" solvy ... men jag är ju osäker o okunnig på det här, tror ni att det skulle hjälpa. Jag har nålat schabraket i ramen med ett annat tyg under som spänts fast iramen. Tänkte att en "solvy" får kanske pressarfoten att glida ovanför schabraket och inte bromsas upp när det blir motstånd. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Bifogade bilder

moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 11:22   #2
bila bila är inte uppkopplad

Lägger du mellanlägg både över och under så glider pressar foten bättre.
Sedan är det bättre att limma (temporät spraylim) fast i mellanlägget som du spänt i ramen. Tjockare "plast" och "vlieslin" (det är vattenlöslig mellanlägg jag menar, jag beskriver hur dom ser ut) går att limma på om du bara tar lite lim. Tar du för mycket smälter det. Det räcker med lite och du kan flytta också så du får broderiet där du vill. Det du har på ovansidan kann du lägga löst. Håll bara i det när du börjar brodera så det kommer där du vill ha det.
Vattenlösligt är bra när man inte vill ha något mellanlägg kvar på den färdiga produkten.

M-broderiting har ett jättebra startpaket, med olika mellanlägg, tråd och sånt man behöver för att komma igång.