![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Hjälp med mönsterstorlekar...
Först och främst undrar jag hur man ändrar storlek på mönster utan att förstöra proportionerna..? De färdiga mönstren är i storlek 42, 40 och 38 (äldre storlekar, alltså lite mindre än dagens motsvarande) och de ska bli till stl 36. Hur gör jag? Det gör inget om det är tidsödande för tid har jag massor av :-)
Sen undrar jag hur jag ska göra då jag har "timglas-kropp". Jag har stor byst och rumpa, vilka kanske motsvarar gissningsvis stl 40 och en midja som är stl34-36 (om man mäter enligt mönstrens storleksanvisningar). Det jag undrar är hur jag ska göra när jag har så olika storlekar på olika delar av kroppen? Ska jag utgå ifrån det största måttet och sen göra mönstret mindre i midjan eller syr jag in i midjan sist av allt..?? :-S För bara gissningsvis kan jag ju inte blanda storlekar hejvilt utan ett underligt resultat... Jag vill ha tips på hur jag ska få bra passform på redan befintliga kläder samt de som sys från scratch med mönster Mycket tacksam för svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mönsterkonstruktion kan jag inte.
Men man utgår alltid från det största måttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Är det en klänning du ska göra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Att minska ett mönster någon storlek brukar inte vara något problem (beroende självklart på hur mönstret ser ut) tänk bara på att minska ärmhålen i nederkant och inte i sidan (då blir det ju större). Några större mönsterjusteringar är inte att rekomendera då det ofta blir konstigt. Bättre då att rita om hela mönstret i rätt mått.
Vad gäller olika storlekar så ska du alltid utgå från bystmått i klänningar och överdelar, och stussmått i byxor och kjolar. Minska bara midjevidden till önskad vidd genom att förstora insnitt i midjan och ta in i sidan. När jag nyligen sydde enklänning efter ett mönster som var en storlek förstor så sydde jag som vanligt och gjorde förändringar efter provning. Det gick oxå bra då det mest handlade om minskning av midje och bystvidd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Om det bara är bysten som är större så ska du absolut inte välja storlek efter bysten! Det gör att du måste justera allting på klänningen, inklusive bysten. Midjan, ryggen, ärmhålen, axlarna, halsringningen, bystveck, ja allt helt enkelt. Även om man har samma bystvidd som en stl 40 innebär det inte att man har bysten på samma sätt. Oftast har man i praktiken en större byst än mönstret även då, men, med en mindre omkrets.
Det du ska göra är att välja mönster efter dina övriga mått. Sedan tar du och gör en Full-Bust-Adjustment, dvs ändrar mönstret för att det ska passa din byst. Hur sådana ska göras och länkar till beskrivningar finns här i forumet om du bara söker. Se bara till att du tar in i midjan igen så att den blir som tidigare. Har du mönstrena nästlade på varandra? I så fall, välj ett antal punkter, förslagsvis hörn och vid midjelinjer och annat. Se hur mycket de flyttar sig mellan storlekar och i vilken linje. Sedan gissar du hur mycket de kommer att flytta sig för att gå ner en storlek till. Rita dina punkter där och dra samman. Det är det absolut mest lätta sättet. Andra alternativet är att mäta din kropp och det minsta mönstret och sedan för varje del (ca 20-25 mått) ta reda på hur mycket som ska minskas i varje punkt (kanske 50-60 punkter) och sedan ändra i mönstret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Just nu är det en klänning jag ska sy men har samma problem med blusar/skjortor också eftersom det alltid är för trångt över bysten och för stort i midjan och om det nån gång passar över bysten är det som en stor säck runt midjan istället.
![]() Jimipe: tack för ditt tips om full-bust-adjustment! Ska läsa på om det och hoppas att det besparar mig mycket bekymmer med illasittande kläder i framtiden! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Forumvärd
|
Själva grundprincipen när det kommer till mönster är att ändra så lite som möjligt. Om ditt problem är att din byst är större än vad mönstrena har avsett, ja, då är det ju det du ska ändra. Många klassiska mönsterböcker säger motsatsen, men, det bygger också på att man inte ska ändra alls.
Tänk också på att inte bli förskräckt om mönsterdelarna ser "konstiga" ut. Mina delar ser alltid extremt annorlunda ut. Å andra sidan så behöver jag lägga till 15 cm framtill mot vad som man brukar ha i i min storlek, och i och med att jag är rätt liten syns det mycket. Det viktiga är att det sitter bra. Tänk också på att faktiskt mäta bystpunkt till bystpunkt och se till att det mönstret stämmer med mönstret. Bara för att man har en större byst innebär det inte nödvändigtvis att bystpunkterna är längre i sär. Genom att se till att sömmarna vid en prinsesskärning är "framtill" på kroppen får man en yngre siluette och ser smalare och även "nättare" ut. Det här är visserligen om bh:ar, men, principen är densamma: http://photos1.blogger.com/blogger/6.../200/Apex2.jpg Vilken bild ser bäst ut? Hur som helst, lycka till med ditt mönsterfixande. När du väl får ordning på det kommer det gå lätt och du kommer att få extremt mycket lättare att få kläder som du syr att sitta bra. Och det är inte förrän man har kläder som verkligen passar som man inser hur viktigt det är. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.