![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Garanti på begagnat
Detta här har ju tagits upp tidigare, men det har börjat dyka upp annonser igen här där säljaren säger att garantin finns kvar på symaskin de säljer, eller rentav hänvisar till originalbutiken för ev service på garanti.
Vad som gäller är alltså att garanti följer INTE med varan utan det är avtal mellan köparen och säljaren i butik och det försvinner om man säljer vidare produkten. Visst kan du erbjuda garanti på varan, men då gäller det DIG och din kund, dvs att kunden kommer tillbaka till DIG och inte till originalbutiken. Det fungerar ju om du t.ex. är kunnig i att reparera symaskiner osv och kan åta dig jobbet att serva på garanti. Vissa tillverkare har garanti på sina produkter generellt, men det är ofta svårt att få saker fixade på garanti om man köpt beg då de ofta hänvisar till återförsäljaren (butiken). Så ni som annonserar: var snälla och lura inte era kunder med att det finns garanti eller tar högre betalt pga det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Men... en fabriksgaranti måste väl gälla tiden ut, oavsett vem som innehar produkten. Det gäller ju bara fabrikationsfel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Artikel i DN:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...atkop-1.841011 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack.
Det var ungefär som jag faktiskt hade tänkt mig för saker jag köper begagnat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Men om garanti finns kvar och garantibevis finns med så vet ju inte handlarn vem den tillhör. Borde ju gälla då? Man köper ju inte med sitt namn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ofta finns köparens namn på kvitto/garantibevis. Min erfarenhet vad gäller hemelektronik är att man frågar efter vem garantin ska stå på.
Det är alltså föräljningsställets ansvar som försvinner (kan försvinna) när varan säljs vidare. Finns en fabriksgaranti att åberopa får man vända sig till tillverkaren. Handlaren har ingen skyldighet att vara behjälplig. Att sedan många handlare ändå hjälper till för att de förstår att ett gott bemötande gör att de kan få fler kunder längre fram, det är en helt annan femma. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.