![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Stopp!!! Släng inte några kläder!
Måste få dela med mig av min kära Mors knep till er alla.
Släng inte dina egna kläder eller din mans kläder. Om du har någon släktning eller vän som du tycker ha bra smak, be att få plagget när han/hon inte vill använda det mera. För att du fått en fläck som inte går bort eller att en manschett är sliten etc behöver du inte kasta bort det. Spara alla plagg som gillar tyget på. Du kan göra som min mor gjorde, hon sydde om sina kläder till oss barn. Av sin gamla vinterkappa gjorde hon två små kappor och en keps till min bror. Med foder, mellanfoder och allt. Eftersom hon var f d sömmerska och kom från ett sömmerskesläkte visste hon att nyttja det som fanns. Vi hade det inte fett hemma. Med dagens miljö och kärva ekonomi så är det smart att göra så. Innan ett plagg klipptes upp till mattrasor så tog vi även rätt på knappar och dragkedjor som var hela och inte alltför slitna. Den traditionen bär jag med mig. Spana även när du är på Röda Korset eller Myrorna. Du kan även sy förkläden, lapptäcken, kuddar mm. Det är nog bara din egen fantasi som begränsar.Tipsa gärna! Var med och SPARA PÅ MILJÖN och SPARA PÅ DIN EKONOMI. Därtill kom att mamma kunde unna sig att köpa lite finare kläder till sig själv och oftare. Fattar inte hur hon hann med allt. DU KANSKE OCKSÅ HAR NÅGRA TIPS OCH IDEER ATT DELA MED DIG!? Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-03-26 klockan 11:37. Anledning: Skulle försöka ändra till ett annat forum... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
"Tummen upp" ! Tycker också att det slängs på tok för mycket som kan användes igen. Vi är några stycken som har "byta kläder kväll" med varandra några ggr per år. så tar vi med det, vi har tröttnat på. Sen äter vi lite gott, tar ett glas vin och prövar kläder, det är kul.
Senast redigerad av elise123 den 2010-03-26 klockan 15:22. Anledning: glömte skriva "på" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Javisst det är också ett sätt att återvinna kläder.
Kom ihåg att titta på tyget i kläderna. Så att du kan sy nya kläder av de gamla kläderna Av en långärmad klänning kan du göra en kjol med en bolerojacka till t ex. eller en blus till dig och din dotter t ex. osv. ÄR DET NÅGON FLER SOM HAR IDEER PÅ ATT ÅTERANVÄNDA KLÄDER OCH FÖRVANDLA DEM TILL NÅGOT NYTT?? Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-03-26 klockan 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Lapptäcken!
Underbara lapptäcken, där man kan berätta att, -den där rutan var min studetklänning, brudklänning din pjamas, mormors sommar linne, eller vad nu dom gamla tygerna nu var en gång i tiden. Dessutom så kan man få med en viss del av familjehistoria! Då lever dessutom berättelserna vidare. Jag älskade att sitta och lyssna på när min mormor berättade saker från sin och min mammas barndom. Nu är min dotter likadan. Jag har som kommande projekt att göra ett täcke av barnens avlagda, urtvättade pjamasar och tröjor. Men det ligger på framtiden... //Lotta |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vilken underbar ide! Mina själv har jag oftast fått
leta dem i våra mattor hemma. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
Jag skulle även vilja påminna om alla väskor... Ofta är det något man slänger när en dragkedja är sönder, eller det är något hål någonstans. Eller, att man bara har för många. Det finns dock få saker som har så många dragkedjor på sig som ryggsäckar, som man kan använda till så mycket annat. dragkedjor med dubbla "hållare" går ju dessutom att dela till två om man inte vill ha just två stycken sådana. Samma sak med de plastspännen av olika slag som ofta sitter på ryggsäckar, och som i en vanlig sybehörsbutik kan vara riktigt dyra. Förutom den biten med att alltid ha prylarna hemma.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.