![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
![]() läste någonstans att man kan rent procentuellt minska och förstora mönster! Så att man får rätt mått på allt och mönstret blir i rätt storlek. Nu är jag ju då dyskalkyliker så det är därför jag kanske frågar en konstig sak... Det är kanske självklart hur man gör det här men inte för mig som inte kan räkna.
Mitt problem här är som så att jag har ett mönster här som är på en A4 sida men egentligen så är det ju en hel del större. Nu vill jag inte ha de måtten som står angivna på pappret utan jag vill ha en annan så det passar ett barn. så för att på ett enklare sätt än jag brukar få till det tänkte jag att om jag visste hur många % jag måste göra det större så visste jag tex att om det på pappret står att en grej ska vara 40,2 så kan jag enkelt trycka på min räknare och säga men mitt mönster ska det vara 14,6cm för det blir inte rätt om man ökar ett visst antal cm bara har jag märkt den hårda vägen ;0P |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Så du har ett mönster som är 40,2 cm och du vill att det ska vara 14,6 cm?
Då delar du 14,6 med 40,2 vilket blir 0,363 och det är samma sak som 36,3%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
För att få fram procentsatsen behöver du veta ett mått på det mönstret du ska göra och motsvarande mått på det gamla. Jag förutsätter att du minskar/ökar med lika många procent överallt.
Procentsats=mått på nytt mönster/motsvarande mått på gamla mönstret För att få fram ett annat mått på det nya mönstret gör du såhär: Mått på nytt mönster=procentsats * motsvarande mått på gamla mönstret Hänger du med? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om jag inte läst helt fel så har du ett mönster på ett A4 ark. Måtten angivna som de ska vara men inte i full skala?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du ska göra stora ändringar kommer det inte fungera bra att minska procentuellt. Då krävs det en ordentlig graderinge eftersom olika mått ändrar sig olika mycket mellan storlekar.
Gäller det bara små ändringar är det bäst att sy upp en toille och ändra efter den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
kanske ett hmm, men te insnitt och lutningar i mönstret vid exempelvis ärmhål och liknade ändras, och det är svårt att få till procentuellt.
det går säkert om man verkligen vill. har själv hållt på med sådant tills jag gick ett år mönsterkontruktion, så nu vet jag vad som fungerar och inte. Köp en bok med mönsterändringar, och starta från ett grundmönster som passar den som ska ha plagget.. Det blir så mycket roligare. Annars lycka till och hoppas att du får till ett bra resultat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.