![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Mönster till finbyxor?
Jag syr oftast utan mönster direkt efter ett plagg men nu vill jag sy ett par byxor som jag inte kan göra ett eget mönster till. Vill sy ett par finbyxor/gubbyxor med raka vida ben, ev pressveck, slag, ficklock bak samt fickor fram. Tänkte sy dem i ett lite tjockare tyg med stretch så att de inte sitter helt löst över rumpan. Hoppas ni förstår vilken typ av modell jag är ute efter. Det jag behöver hjälp med är att hitta ett mönster. Hittar bara "tantbyxor" (=högt skurna o inte alls tighta upptill).. Hjälp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kan du inte bara ta tantbyxsmönstret och sänka midjan och ta in dem över låren/bålen? Jag håller med om att det är skitsvårt att hitta bra byxmönster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Är nojjig över att det inte kommer att se snyggt ut om jag försöker sänka midjan. Första gången jag syr ett par byxor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ok, kom på att Vouge har ett bra mönster på en enkel byxa som är snygg, men då får du lägga till fickorna och slagen själv. Här är mönstret, bilden är tyvärr inte så tydlig.
http://store.sewingtoday.com/cgi-bin...em.V7947=x&TI='v7947'&page=1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om mönstret som Mirja lagt in länkp å är för högt i midjan så borde det vara enkelt att sänka. Du blir ju också bredare längre ner. Du kan ju alltid justera lite i insnitten så det blir bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ah! Tack! Snygga byxor men jag ser att linningen är för hög. Kanske inte så svårt att fixa egentligen? Här behöver jag ju inte bry mig om fickor o annat.. Det kan funka för varken slag eller ficklock känns som nåt svårt att lägga till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det är verkligen lättsydda byxor, men tänk på att inte sänka dem för mycket. Jag tog bort 10 cm när jag sydde mina och det blev sparbössevarning och sen töjde sig ulltyget och vips blev jättestora. Om du vill (och har engelsk storlek 12 eller 14) kan jag rita av mönstret och skicka till dig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
*skratt* Det är ju ingen hit.. De ska ju fortfarande vara bekväma o möjliga att sätta sig ner i. Oj, vad snällt! Jag vet inte vilken storlek jag har utifrån det engelska systemet. Har 8/10 i amerikanska o 36/38 i våra svenska storlekar. Men du får jättegärna skicka en kopia så kan jag ta in dem om/där det behövs - vilken svensk storlek är det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tittade efter och såg att det var amerikanska storlekar. Får jag din adress så skickar jag dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Skickade ett mail nyss!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Fick du mailet med min adress?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, jag har ritat av byxorna och postat dem, de borde komma fram idag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Åh, bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Fick det snygga kuvertet igår.Tack så jättemycket! Har andra projekt att göra först så byxorna står i kö. Tror att det kan bli bra. Och dragkedja i sidan har jag inget emot
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.