![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Tear Easy som "lockar sig"
Hej alla syvänner!
Har sytt en del frottehanddukar och då använt Tear Easy som underlägg och plast på ovansidan. Är supernoga med att dra bort det mesta med pincett men ändå blir det skrynkligt vid tvätt och ännu värre vid tumling....! Vad gör jag för fel? Allt bubblar sig så brodyret blir inte så fint efter tvätt. Inte är det väl meningen att man skall stryka broderiet varje gång vid tvätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Bara för säkerhets skull frågar jag: har du tvättat handukarna innan du broderar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har du något udda märke på tråd, som kanske krymper vid tvätt? Eller spänner du kanske handuken lite för löst i ramen? Möjligt att du behöver ett kraftigare underlägg än tear easy...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har testat både dyr och billig tråd Kanske är det så att jag spänner frotten för hårt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har slutat använda något under när jag kör frotté. Förr hade jag det, med samma Problem som följd, men när jag började jobba med brodyr, så slutade jag med det. Vi hanterade flera hundra handdukar o badlakan per dag och använde aldrig underlag. Däremot är plasten obligatorisk. Det blir faktiskt lika bra utan underlag. Dessutom mjukare och mindre problem med efter arbete. Jag minns dock tyvärr inte hur jag gjorde med "bråkiga" underlag på frotté förut. Hoppas någon annan har någon lösning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag testar för det är ju det mjuka man vill behålla. Tack och gott nytt syår!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kan man kanske chansa att även "skippa" underläget på fleece men behålla plasten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Fleece kan vara ett gränsfall, för det töjer sig gärna lite. Prova först på en bit som det inte är så noga med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har testat på fleece och det funkar INTE. Blir bara trådtrassel som fastnar i maskinen och river sönder tyget som följd.Frotte är ju både tjock och stumt därför funkar det bättre.
Om man inte vill ha några rester av mellanlägget kvar på fleece (eller frotte) så kan man ju prova att ha soluvlies under. Det är ju nästan likvärdigt vanligt rivbart fast det är vattenlösligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.