![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Gardinkappa med krokar
Dottern vill ha en gardinuppsättning med raka längder och så en sån där kappa som var modern på 80- eller 90-talet En rak kappa på stång och så gjorde man bågar med metallklämmor som man satte dit med jämna mellanrum nerifrån.
Behöver man ta till extra på bredden på kappan? Jag hade aldrig såna gardiner så jag vet inte hur man ska beräkna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nån extra bredd ska du inte behöva räkna in, det gjorde inte jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det beror på hur många "fingrar" krokarna har hur breda gardinerna behöver vara samt hur tätt krokarna ska sitta. Kanske enklast att köpa ett sånt där band som man syr fast på gardinen och testa på det hur många krokar hon vill ha och sedan när man tar bort krokarna så ser du längden på bandet. Eller så finns kanske någon färdig beräkning?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hon ska ha svarta gardinstänger så jag antar att hon tänker sätta upp gardinerna med nypor eller vad det heter för längderna kommer ju inte att synas bakom kappan. Hon har redan köpt tyg så jag hoppas att det räcker, ska ner i slutet av november och sy dem åt henne.
tack för råden, ska kolla med henne om hon tänker ha kirschband men det blir nog för mycket veck om hon tänker ha det på kappan eftersom den ska ha mycket veck i "uppskjörtningen" nedtill |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ahh.. det var jag som läste fel och trodde hon ville ha krirchband. När jag syr gardiner som jag ska sätta klämmor i för att få bågar så tar jag fönsterlängden och ½ meter extra tyg per meter. Så 1½ meter tyg till 1 meter fönster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack, då ska jag mäta så.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.