![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Panik i broderimaskinen
Om två timmar skall jag vara klar med en FSL på 40 000 stygn och det bara jävlas. Övertråden går av hela tiden och jag kan inte komma på var felet är. Hjälp någon!!
Har nog på 3000 stygn redan haft 15 avbrott och blir snart galen och kör över min fina SE med bilen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag hann bli galen innan tips kom så nu skiter jag i det här. Dessutom tog tråden slut också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu har du ju redan gett upp, men vanliga orsaker:
Allra vanligast: Nålen (har du säkert bytt minst en gång...) Andra ideer: Rengöring av hela trådbanan Ordentlig rengöring av spolhus. Inklusive stygnplåt. Dålig tråd (men är det inte en ny rulle skulle du väl redan märkt det) Byt undertråd. Dåligt mönster (har du använt det förut?) Dra ner övertrådspänningen. Dra ner farten Förresten, eftersom tråden tog slut kan det varit det som var problemet. Inte ovanligt att den sista snutten på rullen beter sig illa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag känner med dig!!
Det är konstigt att man alltid är ute i sista minuten. Jag lär mig aldrig. Dessutom så krånglar det alltid när man är stressad och man hittar aldrig felet. Hoppas att det fungerar nästa gång du försöker, så du inte slänger ut maskinen genom fönstret! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för dina tips men jag har provat alla utom att brodera just detta broderi förut. Säkert ett skitbroderi för jag brukar inte ha problem med FSL.
Dålig tråd tror jag inte jag har för den har jag använt hela tiden. Borde märkt det tidigare isf. Tack ändå men den här brodyren gick åt pipsvängen. Möjlig orsak kan vara att jag använde dubbel ultra solvy, det har jag inte gjort förut. Vet inte varför jag fick för mig att ta dubbelt nu... säkert härdsmälta i knoppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har alltid kört dubbel ultra solvy på FLS. Så jag tror inte det har med det att göra, men det kan ju vara olika från maskin till maskin.
För mig kan det variera mellan olika färger hur det går av, oxå mellan olika ställen på rullen. Jag använder 5000m rullar och nånstans kan det vara några meter som jävlas och sen funkar det länge. Maderia classic no.40 trådar har funkat bäst för mig. Brothers egna (har en PR600II) vill inte funka alls. De går av hela tiden. Om nån hittar en patentlösning på trådproblemen så ställer jag min gärna först i den kön... ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Den tråd jag använt var just Madeira classic 40 och den har jag sytt många FSL med. Aldrig har det jävlats som nu men det kan vara så att tråden hade sämre kvalitet in på slutet. Hann ju inte kolla om det berodde på det. Alltid ska man då göra allt i sista minuten, att man aldrig lär sig nån gång.
Jag står väl tvåa i kön på patenlösning då ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jaha, då står väl jag etta eller väldigt nära toppen i alla fall, när det gäller att vara ute i god tid - inte!
Fattar inte att allt ska hamna i tidsnödszonen, när jag gör någonting! Synd på din tänkta present, men tänk om man kunde ta lärdom av detta, istället för att som jag, glatt glömma bort det tills nästa gång. hihi Kramisar KatarinaWidell ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kan vara att stygnhastigheten är för hög.När jag broderar recept på handdukar måste jag sänka stygnhastigheten med 2 "snäpp" annars går den av hela tiden.Då de ofta ligger på 35.000-40.000 stygn. När jag sänker hastigheten brukar den gå genom hela broderiet utan att tråden går av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag tänkte på det och sänkte hastigheten med 3 snäpp. Lika väl går den av, den fransar upp sig och blir till ludd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Har ni tänkt på att det är nästan bara när man har bråttom,som det krånglar,himla typiskt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Närå, det är inte bra när man har bråttom! Det är också när man gjort ett jätteprojekt med massor av vborderier elelr vad det nu kan vara, och så är det en lite, men ack så viktig bit kvar. Då är det läge för krångel! Gärna av modellen "bit av tyget insytt i broderiet".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Re: Panik i broderimaskinen
[QUOTE]Delfintua skrev:
[B]Om två timmar skall jag vara klar med en FSL på 40 000 stygn Vad är en FSL? Hänger inte riktigt med i förkortningarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Förlåt att jag använde en förkortning som för dig var obegriplig. En FSL är ett broderi sk Free Standing Lace.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Vet precis vad alla talar om MEN jag har hittat en lösning...som funkar på min SE iaf
![]() *När jag använder mig av en tråd som gärna vill gå av så sätter jag rullen i overlockställningen och trär sen tråden som vanligt. *Sen sänker jag hastigheten för att vara på den säkra sidan. ![]() Detta har funkat varje gång jag haft problem med tråd...och som ni säger det spelar igentligen ingen roll vilket märke det är på tråden eller hur gammal den är. För jag har testat de flesta märken och vissa trådrullar/koner krånglar bara...är väl nån typ av måndagsexemplar antar jag ![]() 2 Andra tips: * Brodera eller sy ALDRIG efter kl 22 på kvällen det är som att be om problem. * Försök att vara ute i god tid med broderierna för när man är stressed gör man fler misstag som kan bli dyra i längden. /Bellatrix som lär sig av sina misstag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.