Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-08, 09:21   #1
Pudelpower Pudelpower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 44
Passformsjustering kavaj, liten byst

hej!

Jag ska sy en kavaj enligt ett Voguemönster och har sytt upp ett prov. Tur att jag gjorde det, för en del behöver justeras!

Bland annat är det för mycket tyg vid bysten ut mot ärmen, det är lite veckigt och "påsigt" just där. Jag har letat lite på nätet och hittat "small bust alterations", och det verkar kunna vara en lösning. Dock så förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Man ska lägga vecka vertikalt och horisontellt, vilket jag också testat och det verkar funka. Men, då blir den mönsterdelen både kortare och smalare och passar inte ihop med resten.

Tacksam för alla förslag och tips!

Kan tillägga att kavajen har princessskärning och har en (för mig) komplicerad uppbyggnad med: framstycke, sidoframstycke, under arm, sido backstycka och bakstycke.
Pudelpower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 13:10   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vilket mönsternummer är det du jobbar med, så vi kan titta lite. Om det finns på nätet att titta på förstås. Vilken storlek använder du dig av i mönstret?
Är det din normala storlek?
Det skrivs på många ställen att konstruktörerna ritar mönster för B-kupor men det är nog så att den modellen du beskriver ofta är gjord för att ge plats för lite till. Vilken storlek brukar du ha?
SBA-ändringar brukar visa hur man ändrar i mönstret, sedan får man rita om mönstret och justera längder och sådant som påverkats genom ändringstekniken.
Dvs, 1)rita kopia, 2)ändra i kopian och justera, 3)rita om ett nytt ändrat mönster utifrån den arbetskopian man jobbade med i andra steget.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 14:45   #3
Pudelpower Pudelpower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 44
Jag använder detta mönster: V8333 (Vogue)
och storlek 14, måtten stämmer överens med mina.
Jag har b-kupa vanligtvis och har också läst att de flesta mönster kontrueras efter just det.

Dock har jag sytt en jacka efter ett Voguemönster tidigare, och jag fick samma problem, dvs veck vid bysten/ärmhålet. Den gången rättade jag inte till det, vilket jag ångrar!

Jag bifogar en bild på provexemplaret jag sytt upp, kanske kan det klargöra det hela lite. På bilden ser man ett veck på höger sida vid axeln.

mvh
anna
Bifogade bilder
 
Pudelpower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 20:47   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tittar man på mönstret så har den t o m på dockan samma problem. Googlar man på v8333 och tittar på bilderna i sökresultatet så syns samma sak.
Övervidden verkar vara för stor. Ett sätt att hantera det är förstås att börja styrketräna och ha biffiga axelvaddar. Ett annat sätt jag sett är att lägga en inprovning under kragen som går mot halsen. Det tar bort det här tygöverskottet ganska effektivt. Sedan får man fylla ut ordentligt underifrån med mellanlägg som på herrkavajer, om det inte räcker med inprovning.
Jag har ett exempel på halsinprovning på en damkavaj från Ralph Lauren st 46. Det fungerade fint och blev snyggt ovan bröstet även fastän ägaren hade snarare F-kupa, dvs ganska liten bröstkorg. Behöves inte alls så mycket förstyvnad trots ett mjukt silkesylletyg. Kanske värt att prova?
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 22:22   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Hittade fotot på kavajens halsinprovning. Det tar effektivt bort tyg mellan övre delen av armvecket och slagets vikning. Snittet finns väl beskrivet i Pattern Cutting for Women's Tailored Jackets: Classic and Contemporary, Aldrich Winifred, Blackwell 2002, sidan 48 och 56-57. Finns nog även i hennes Metric Pattern Cutting ... också, som ligger på bordet på bilden.
Aldrich föreslår att man tar 15 mm inprovning i sitt "standardmönster" men du kan naturligtvis prova ut ditt personliga mått.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 16:45   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tänkte förtydliga vad jag tänker på när jag skriver "biffiga axelvaddar".
När jag skulle sy sonens kavaj slaktade (dekonstruerade) jag några herrkavajer och de är bra exempel på vadderad rustning. Det här var en enkel kavaj från KappAhl men ändå hade den en ordentlig filtkaka som hjälpte till att hålla formen och fylla ut i partiet som lätt faller in och veckar sig. Under den grå vaddfilten finns ett ljusare styvare vävt mellanlägg som styvar upp konstruktionen. Filtsidan ligger inåt mot fodret medan styva sida är utåt mot modetyget.
Det är annat än en liten skumplastaxelkudde som man kan hitta i en damkavaj.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons