![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Likriktat mode på sybloggar
Har nu surfat runt på diverse sybloggar ett tag och fascineras av att det mesta som görs är väldigt likriktat. Hemsytt brukar ju betyda peronligt, men t ex A-linje klänningar i retrotyger känns vanligare än något från de stora kedjorna...
Men det är kanske bara ett bevis på att bloggarna verkligen funkar som inspirationskällor?! Få se hur lång tid det tar innan jag också syr A-linjeklänningar el något i "uggletyg". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
...eller så är det de stora kedjorna som har missat vad konsumenterna vill ha!
![]() Jo, jag erkänner, jag tänker tillverka muddbyxor men de är ju attans praktiska. Mjuka och sköna att ha på sig, smidiga att leka i, lätta att ta på och av och framförallt jag slipper tryck med stålmannen och liknande. Sonen har precis börjat gå över i stl 86 och nu kan vi snart inte handla bland babykläderna längre, vad händer då - - - jooo, tillverkarna tycker att sonen ska ha mörka, stela kläder med army-print eller fullklottrat med något fult tryck, fickor i överflöd (som det bara samlas sand i)...o.s.v. o.s.v. Förutom att bloggarna fungerar som inspirationskälla tror jag också att många tycker om det praktiska som t.ex. förklädesklänningarna är. Går ganska snabbt att sy, man kan leka med tyger och färger och kan ha ett helt gäng att byta med. Antar också att många uppskattar unisex-mode och där ligger ju de stora klädkedjorna ganska mycket efter. Tycker själv att det känns rätt fånigt att dela upp avdelningarna i pojk- och flickavdelningar när flera av kläderna lätt kunnat anpassas till en unisex-modell, t.ex. en vinröd tröja måste ju inte nödvändigtvis tillverkas med rynkor över "bysten" och broderade blommor i nederkant. Skippa rynkorna och välj ett mer neutralt broderi så hade jag gladeligen kunnat tänka mig att sätta på det på min lille son. Hmm....undrar om det blev lite för mycket OT nu? Sorry i så fall....går bara igång på alla cylindrar när jag tänker på barnklädesutbudet hos de stora kedjorna. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med ploppan fullständigt!
Nu börjar mina barn bli lite större, den yngsta är 4. När de var små så förundrades jag över att man överhuvudtaget kunde sälja stela jeans till en 6 månaders baby. Och som ploppan skrev effter stl 86 finns det bara "vuxenkläder". Mycket av barnkläderna är väldigt opraktiska och obekväma för barnen. Varför måste de ha samma kläder som vuxna?? Helt löjligt tycker jag. Så jag förstår att det finns en hel drös som syr muddbyxor och förklädesklänningar till sina barn. De är ju både praktiska och fina. Plus att de går att kombinera i det oändliga. Jag anser att barn ska ha praktiska kläder som går att kombinera med varandra. Jag tror helt enkelt konfektionsindustrin har missat att föräldrar vill ha mjuka, sköna och praktiska kläder till sina barn. Men eftersom det inte finns något annat i affärerna så köper folk ändå. Har sett att det har börjat komma upp några nya märken på nätet. Ska bli spännande och se hur det går för dom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Visst är det så gullum...även om vi har jeans i sonens byrålåda, fast då är det snickarbyxor och dom är ju rätt smidiga eftersom dom är försedda med "handtag" för oss vuxna!
![]() Får du tipsa om vilka nya klädmärken du sett på nätet eller blir det reklam då? PM:a mig gärna i annat fall så får jag spana lite jag också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, det är klart om man surfar runt på de olika sybloggarna så kan man uppleva det som om barnmodet är väldigt likriktat, men det är väl som ploppan och gullum säger muddbyxor och förklädesklänningar är praktiska och bekväma plagg för barn i dagis och förskoleålder.
Jag syr själv gärna både muddbyxor och A-linjeformade klänningar i olika material och utformning, mest för att jag tycker det är så snyggt med den sortens klänning, och innan jag började sy köpte jag ofta såna klänningar till min äldsta dotter. Yngsta dottern får alltså istället hemsydda sådana. Det är en klänningsmodell som funkar lika bra till strumpbyxor som till muddbyxor, lika bra på dagis som på kalaset - praktiskt och användbart helt enkelt. Och självklart blir man påverkad av det man ser i andras sybloggar, eller inspirerad om man vill använda ett mer positivt ordval. Vad gäller kanintyger, ugglor och elefanter har i alla fall jag resonerat som så att utbudet av dagsaktuella modetyger för barn i Sverige är inte så stort och då är det roligt att kunna ge dem hemsydda kläder i tyger som de tycker är fina. 70-tals inpriationen har ju varit enorm om man tittar t.ex. på Lindex barnkläder eller varför inte me and I. Och i slutändan är det fortfarande så att mina barn är ensamma om sina elefant och uggletröjor, eller sina A-klänningar i retrotyg eller velour på sitt dagis eller sin skola, ja faktiskt alldeles ensamma om just sina kläder i hela byn, medan en hel drös av ungar har likadana kläder från just Lindex och me and I. Så även om det inte verkar vara personligt när man surfar runt i den lilla ankdamm som sybloggarna utgör så blir det det när man blickar ut över hela stora Sverige och alla barn som finns där, där majoriteten inte har hemsytt, äkta retro eller uggletröjor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
kan tillägga att alla som själva varit barn på 70-talet blir glada när de ser mina barns elefanter o skiner upp och säger: ååå sånna där elefanter hade jag som liten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Visst kan det se likriktat ut, men jag håller med alla tidigare inlägg. Man syr det man vill ha. Och med mitt tredje barn som är en tjej så blir man vansinnig på de stora klädkedjornas tjejmode...smala kläder, nej tighta!, en 86:a på babyavdelningen kan vara större än en 92 på tjej...och alldeles säkert om det är ett plagg från killbabysidan....hopplöst att välja storlekar med andra ord: ännu värre att försöka tala om för mor- och farföräldrar vilken storlek de ska köpa när de undrar...
Jag syr också i ugglor, elefanter, landskaps och retrotyger...helt enkelt det jag gillar. Och mina barn verkar också vara ensamma om det på dagis och jag bor också i "storstan". Har inte sett någon annan med dessa tyger...de flesta på dagisen verkar ha pop och meandi. Fint men jag har tröttnat på mycket av deras kläder... Bloggar själv, även om jag inte hinner så mycket som jag skulle vilja! A-line klänningar/tunikor är lättsydda och lättvarierade...och omtyckta av min tjejja... Säger som andra: sybloggarnas lilla klick är så utspridd i landet att det nog snarare är att man inspireras av varandra än att vi alla är tråkigt lika, och verkar mer likriktade...och eftersom uggletyg, elefanter osv inte syns på fler än de egna barnen på dagisen så kan det ju inte vara så spritt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Jag håller visst med er om att barnkläder skall vara rymliga, praktiska och glada. Köper ytterst sällan barnkläder "på stan", men minns att jag irriterade mig på en så enkel sak som sockar. Letade vanliga barnsockar till sonen som då var två år,men i pojkhyllan var det monster, dödskallar och bara mörka färger. I flickhyllan fanns klarare, roligare färger, men då var det princessor eller andra väldigt tjejiga motiv. Och sockar syr jag i alla fall inte själv...
Och jag hoppas ni inte tog illa upp, jag gillar verkligen att läsa sybloggar och har nyss startat min egen, så nu plaskar jag också i ankdammen! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.