![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
|
Vet ej vad det heter på svenska men det engelska namnet är "lattice smocking" eller "canadian smocking" eller "north american smocking". Här finns en länk till ett projekt på sysidan
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21053 Och i bildkommentarerna finns en länk till en sida där man kan lära sig hur det ska göras ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Kanske kan denna länk vara till hjälp?
http://www.everythingsewing.net/honeycombstitch.htm http://www.freepatterns.com har även de en beskrivning på en flätmönstrad smocksöm. Sök på smock så får man up beskrivning på en hatt där de bra visar hur man syr smocken tycker jag. Senast redigerad av MonikaW den 2008-02-09 klockan 07:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Åhh jag älskar dessa kuddar! Har ett "gäng" här hemma jag hittat på loppis. Den lila behöver lagas och ses över. Vad tror ni om mönster till dessa runda?
kuriosa; såg i en inredningstidning ett repotage där de bäddat med två sådanna runda i matt siden i en ljuvlig nogat nyans till krispigt vita lakan och kuddar. Supersnyggt och superdyrt! en sådan kudde kostade 795kr! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
att jag ska ha sånna problem med att bifoga bilder!*grr*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
JA! Där är dom!
Precis rätta kuddar, jag har försökt hela förmiddagen att få till mönstret men icke sa nicke jag får inte till det ordentligt....än.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
ja, jag fattar inte riktigt hur de runda är sydda! Ska klura på det en stund. =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Hittade den här sidan, som beskriver canadian smocking lite enklare, tycker jag
![]() http://www.padawansguide.com/nightdress_makingof.shtml /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Det ska jag prova!
Oj vad du hitta mycket bra grejer! ska genast försöka mig på mönstret. Snygga saker på den sidan, vilka ärmar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
Kanske detta?
Jag har sytt, för länge sedan, en hel del sådana kuddar som du menar, tror jag, men jag trädde fast skumgummilister (tätningslister) så det såg ut som grov väv, eller hur man skall uttrycka sig. Man "nöp" runt skumgummit och sydde fast "punkterna" åt ena hållet och en ny remsa och nöp och sydde åt andra hållet, så den ena remsan låg över den andra och de var lite kortare än kudden för man sydde inte fast dem med undertyget på kudden. Vad jag tror så var det 5 cm mellan punkterna och med 2,5 cm förskjutning, det är inte lätt att förklara, men man sydde fast två och två vågrätt på rad ett och tre sedan två lodrätt rad två och rad fyra, dessa kommer under det första ihopsydda, jag lägger in en skiss i mitt album så kan du titta på det, för någon kudde har jag inte kvar.
Lycka till Gun |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Det finns väl olika sätt att göra, men skissen man fick fram med länken i mitt förra inlägg, tycker jag var otroligt tydlig och pedagogisk.
Varje "rad" består av tre kolumner prickar, och man nyper ihop A med B, sedan C med D, E med F osv hela vägen ner i första kolumnen. Sedan gör man likadant med andra kolumnen osv. Man använder alltså bara en liten del av alla uppritade prickar. /Gunilla Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-10 klockan 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Har ritat en egen version av skissen... fast nu tycker jag det ser konstigt ut, och stämmer inte med den beskrivning som finns på:
http://www.savvyseams.com/techniques/canadian.php Enligt den beskrivningen skulle D ligga bredvid A... Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-10 klockan 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Hur ser de runda ut på baksidan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
det är det här som ska föreställa prickmarkeringarna på baksidan
![]() Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-10 klockan 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
Hm... borde det inte vara så här egentligen? Tätare, och rad 2 gå i rad 1... ? Ser nu mer ut som Alvans skiss
![]() Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-10 klockan 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
Jo, det andra är rätt. Det beror ju också på vilket mönster man vill ha fram.
Jag uttryckte mig suddigt. Det var de runda kuddarna jag funderade över. Hur mycket tyg som är inveckat på baksidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15.