Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-15, 15:38   #16
Andy Andy är inte uppkopplad

Är flitig användare av Husqvarna, men trots det inte helt uppdaterad vad gäller programmen eller priserna. Men ett tips är om man inte har krav på det allra senaste och vill komma lite billigare undan söka begagnade originalprogram via annons, tex här på Sysidan. Husqvarna har under våren släppt sina nya program (3D). Kanske finns det någon som tänker uppgradera och är villig att sälja det gamla till överkomligt pris. Husqvarna erbjuder visserligen rabatt om man lämnar in "dongeln" för den gamla programmvaran. (Tyvärr har jag redan uppgraderat mig, annars hade jag kunnat erbjuda mitt program för "mellanskillnaden".)

I den gamla versionen heter"grundprogrammet" Customizing Plus. Men det är som Åsa skriver, här ingår inte något styngnsättning alls. Är dock väligt lättanvänt och ett bra bas/nybörjar program.

Till detta kan man koppla olika tillägg som Resize Plus (mer anvancerade ändringar av storleken på designen) och Digitizing Plus (styngsättning) mfl.

Det finns (fanns) ett Professional-variant. Här ingår i princip rubbet. Men som sagt nypriset för detta var runt 20 tkr. Såg att någon annonserade ut det här på hemsidan för 6.5 tkr. Kanske kan var en bra affär.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-15, 16:54   #17
Milla Milla är inte uppkopplad

Jag förstår dig Helen. Allt kändes som en rena djungel för mig med i början.
Det viktigaste är att du ta god tid på dig och handlar inte hastigt. Det finns mycket på den sidan. Monicas Bobergs lektioner om att arbeta i EMBIRD är tydliga och på svenska.
Kurtläsare måste du skaffa dig. Hur går det att spara på den via andra program har jag inte hunnit testa. Troligen är att man måste köpa "customizing" (basprogram) med för att kunna arbeta med gratis broderierna från Internet. Den heter idag ”3D EMBROIDERY STUDIO”. I "Husqvarna" kostar detta "startpaketet" ca 5 000:- Kanske dem har till salu sina begagnade program, äldre versioner? Det skulle jag vilja också veta...
Ett gratis basprogram där man kan konvertera broderierna från ett annat format kan du hitta här:
http://www.wilcom.com.au/truesizer/

/ Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-29, 18:19   #18
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad

Hm, så om man är väldigt dålig på engelska som jag är så finns de inte några billigare program att köpa nån annan stans än i husqvarnaaffärerna?

Jag vill ju gärna ha beskrivning på svenska. Men de gör nog inte så mycket om programmet är på engelska så länge det följer med en svensk bruksanvisning.

Men kan man inte få tag i något beganat av någon som tröttnat på att hålla på med program och knyppla?

Eller kan man inte få kopiera ett program av någon om man betalar lite grann?

Hur ska man göra om man vill komma billigare undan än husqvarnas priser och vill ha svensk bruksanvisning?

Är jättesugen på att köpa program nu på en gång! =O) Monica Boberg vem är det och finns hon med på embirds hemsida? Eller hur hittar jag den svneska beskrivningen? =)

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-06-29 klockan 18:21.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 09:35   #19
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Helen,

Monica Boberg här, jag finns på Ateljé Kreativ.

I botten på sidan finns en länk till mina lektioner som du kan ladda ner.

Välkommen

Ateljé Kreativ
Monica Boberg
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-30, 09:40   #20
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad

Smile Hej Monica!

Vilken tur jag har att det finns sånna som du som är bra på engelska och vill hjälpa andra som har lite svårt för det.

Nu känns det som att jag ändå kan köpa det engelska programmet.

Tack så mycket!

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-11, 10:40   #21
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Uppgradera mera !!!

Jag är en idiot, upptäckte jag igår. Jag skaffade Digitizer 10000 för tre år sedan, och trots att jag vetat att det funnits uppgradering att hämta på Janomes hemsida, så har jag inte gjort detta, utan tyckt att "man vet vad man har..." osv. Om det är rädsla eller ren lättja vet jag inte...

Nu när jag skaffat en ny symaskin så tänkte jag igår kväll att jag kanske trots allt ska gå in på hemsidan och se vad där finns. Jag hittade en fil för uppgradering till 2.0 och tog hem den. Till saken hör att det ska gå att skicka brodyrfiler från Digitizer till symaskinen, och att detta inte fungerade, eftersom symaskinen var nyare än mitt program. Däremot fungerade det från mitt nya program Customizer.

Nåväl, jag installerade uppgraderingen och det gick mycket fort. Det första jag såg var en ny programikon - "Design Gallery". Här fick jag alltså ett gratis program liknande BuzzXplore (som jag var nära att köpa i våras!!)... puh.
Sedan gick jag in i Digitizer, och mitt vana testaröga såg genast nya knappar och funktioner, bland annat direktknapp till sagda "Design Gallery". Guuuud, varför har jag inte gjort detta tidigare!!???
Upptäckte bland mycket annat en liten checkruta där man väljer satängstygn - "auto split". Den hade inte funnits där tidigare, och var mycket användbar, eftersom objekt kan vara smala i ena änden och för breda för satängstygn i den andra änden. Resultatet blev en snygg "split" i satängstygnen. Nya typsnitt, förstås... och en automatiskt uppspelningsfunktion med hastighetskontroll! Förut har jag fått klicka för varje objekt eller stygngruppering (10, 100... ). Dessutom börjar denna nya uppspelningsfunktion från helt blankt (förut har man sett allting i svart och sedan har det fyllts i med färg). Upptäckte hela tiden nya saker i menyerna och flikarna...

Som extra bonus - nu fungerar överföring av broderiet direkt till symaskinen , så jag behöver inte starta Customizer för att göra detta.

Så mitt tips till alla som köpt programvara - hör efter om det finns någon gratis uppgradering av programmet... och gör inte som jag... dvs luta er tillbaka och tycka att allt är nog bra som det är .
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-07-11 klockan 10:52.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.