![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
hjälp!!!!tråd fast i brodermaskinen
Hej!
Jag är rent utom mig.Tråd har fastnat inne i symaskinen och nu fungerar ingenting.Det står att jag skall fälla ner nålen men det går inte för ngt har fastnat.Har detta hänt er?Vad gör man?Skall man skruva isär den själv eller lämna in den?En vecka gammal maskin,surt va? Går maskinen sönder om man tar av broderbordet fastän det inte är i sitt rätta läge? Tacksam för svar Häls Susanne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Usch vad tråkigt!
Jag kan inte din maskin (jag har för mig du har en D!?), men var broderiarmen står spelar ingen roll när jag tar av mina brodermoduler. Slå bara av maskinen först. Är det över eller under du har tråd sm fastnat? Om det är över kan du prova och ta en bit tandtråd och ta in mellan skivorna för trådspänningen (för det är där trådbiten har legat för mig i alla fall!) och göra ungefär som mellan tänderna! Har du inte tandtråd hemma (fy på dig, vad säger tandhygienisten då?!) kan du prova med ett pappersark. Är det under är det "bara" att försöka se så gott det går, dra handhjulte fram och tillbaka så kanske man ser en tråbit att fånga med pincett. Min Bernina har haft en liten tendens att när det trasslat pga någon tabbe jag gjort, så hamnar det gärna lite tråd på axeln bakom spolhuset (den har gammaldags stående spole), och det är ett h-e att komma åt den, men med stygnplåt borta, bra ljus och pincett brukar det fixa sig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Stäng bara av maskinen och lossa broderenheten. Tag sedan bort stygnplåten, den lilla grå plastbiten som håller spolhylsan och sedan själva spolhylsan. Då kan Du rengöra under spolhylsan om där sitter någon trådända.Jag gör ofta rent under spolhylsan på min D1 speciellt om jag sytt i något "luddigt" eller tyg som flockar. Samlas det en massa damm eller ludd under spolhylsan, är det inte säkert att maskinen talar om att undertråden är slut.
Hoppas Du får rätt på maskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej
Har haft samma problem till och från, Har kommit underfund med att problemet blir när jag har slarvat med underlägget. Jag tar en smal sax och klipper försiktigt bort det som sitter fast på brodyrens undersida, för när det fastnad hos mig så SITTER DET FAST. Lossar sedan brodyren och skruvar bort stygnplåten och tar bort resten som har fastnat. Lycka till Birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej Tack för alla svar o tips.Det är där uppe inne imaskinen som det har fastnat,Kunde ej röra nålen varken upp eller ner,de kollade under stygnplåten men det var inte där.Nu skall de kolla den lite mer o fixa den.Men det skulle ta minst en vecka.Surt när man har haft den i en vecka bara.Skriver o berättar vad det var för fel senare.
häls Susanne |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej Susanne!
Jag lider verkligen med dig. Tycker om man lämnar in maskinen på service i 2 dagar så saknar man sin symaskinen. Och har man då som du precis köpt maskinen så vill man inget annat än sy, sy och sy. Lycka till Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tråd som fastnat.
Har råkat ut för problemet. Både hemma och på "slöjdsymaskinerna" på jobbet.
För mig har det varit så att tråden av någon anledning har gått av och "fjongat" upp i de rörliga delarna inne i maskinen, tråden hamnar i kläm och maskinen tar tvärstopp.Försök själv få loss trådarna innan du lämnar in den. Pilla med smalt vertyg och pincett droppa med symaskins olja och vicka på handhjulet pilla och peta. Lycka till Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
tack alla för tipsen
Tack alla för era tips,
Jag har fortfarande inte fått tillbaka min maskin då deras tekniker inte kom till stan förränns i dag.Och är den inte färdig på söndag har de lovat mig en ny maskin.Det är tråkigt att behöva vänta på någonting man precis har köpt.Jag vill sy......men jag får vackert vänta och se om den är färdig på söndag.Skall åka på semester sen i 3 veckor så då blir det ingen sömnad i heller men jag har väl all tid i världen sen.Kan man förresten köpa undertråd i en vanlig sybehörsaffär i sverige? Tack igen Häls Susanne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tråkigt att Du inte fått tillbaka Din maskin ännu.
Broderundertråd ( svart och vit)finns i vanliga sybehörsaffärer här, i varje fall i affärer som säljer symaskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Undertråd
Hej Susanne!
Undertråd köper man i butiker som säljer symaskiner eller sytillbehör. Huskvarna i Trelleborg har undertråd 200 m för ett pris av 28:- rullen, som man sedan spolar över till en undertrådshållaren. Stoff & Stil har också undertråd men den funkar inte i min Rose. Tråden drar upp på ovansidan. Lycka till igen med din symaskin Monica i Trelleborg |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tack för svaren
Tack igen för alla tips.Då kan jag ju gå in till Margareta i Trelleborg när jag kommer hem och köpa undertråd..Det var bra att veta.
Häls Susanne |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.