![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
stygnsättnings funderingar
Tänk om allt blev lika bra o brodera som det ser ut i data programmet.
där ligger konturerna exakt där blir de skira fina linjerna underbar, och när man broderar ser det ut som en alkoholpåverkad myra traskat över tyget... Ju mera man pillar med stygnsättning desto svårare inser man att det är att få det snyggt. Jag roade mej i går med att försöka sy ut en del älvor jag pysslat med, skärmdumparna fick mig omysa o vara sååå nöjd. men jag kan säga att det ligger en hel massa tyg ute i soptunnan i dag!!! Jag har även köpt lite mönster över nätet som bara är mönsterfiler, de vart inge vidare de heller. Men om jag nu vill ha skira fina linjer UTBRODERADE ur ska jag lägga dom i stygnfilen för att de verkligen ska bli skira på tyget. Ävlor är söta men de får lixom inte vara klumpiga i sina spindelvävstumma vingar...och det är svårt att få till huggtänderna så de blir fina...( hehehe för de är min stil på dom) hur gör du eller hur tänker du när du stygnsätter??? nyfiken o frågvis det e jag det Troll |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
.....svarar lika spontant som Dig
När jag stygnsätter så studerar jag det hela i "edit", där jag förstorar upp så mycket det är möjligt och sedan flyttar jag stygn för stygn så att de blir rakare.
Jag har litet tålamod, men detta är pilligt. Vilken tjocklek har Du på konturen? Har du provat att sätta Dit konturen stygn för stygn själv, eller huggtänderna. Blev du något klokare av det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Två saker som till 100% gäller när man skapar brodyrer är:
1. När du gör fyllningar skall de överlappa. Mest överlappning skall det vara där de två har radriktning mot varandra. Minst om de är parallella. Sen är det grader däremellan. Storleken på fyllningen och tyget spelar också roll. När symaskinen vänder för att sy nästa rad så dras det alltid ihop, därför skall denna sida alltid vara utanför kanten på bilden när du digitaliserar. 2. Konurer är svåra. Principen är detsamma som ovan. När en kontur skall gå utmed en rad i fyllningen skall den tom ibland vara en liten bit utanför och när den går i vinkel mot fyllningen skall den vara lite innanför. Det tar alltid 2-5 prover innan det är klart. När du gjort ett prov har du det framför dig och flyttar antingen fyllning eller kontur så mycket som de har hamnat fel. Detta gör att skärmdumpen ser hemsk ut ibland men brodyren blir fin. På grund av detta skulle jag inte våga köpa från ställen som bara har bilder gjorda i programmet, de ser perfekta ut på skärm men inte sedan. Att visa en verklig utbroderat bild ger mer säkerhet att det bör fungera. En annan sak som kan gör att konturen blir konstig är att armen på maskinen börjar bli lös. Jag har sytt otroligt mycket och till slut blev alla konturer i två rader istället för en. Det visade sig att den delen som man snäpper fast ramen i hade blivit större och nu glappade när den sydde, så att i vissa lägen så stannade tom ramen kvar fast det var en satinsöm och konturerna gick i två spår. Har fått det lagat nu och är nöjd igen. När din ram är fastsatt känn lite försiktigt om det är lös. Den skall sitta fast och inte glappa. Monica www.ateljekreativ.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej Pulvertrollet.
Jag gör alla mina stygnsättningar själv köper inga filer. Jag gör allt manuellt: Jag bygger alltid upp bilden bakifrån gör varje färg färgfält eller stygnriktningsfält för sig. jag överlappar också alla fält en liten pyte aning så dom inte glipar . Det enda jag broderar ovan på något annat är konturlinjer typ raksöm som i Digiteizer pro kallas Running stitch från 1ggr till 6 ggr pga hur stor kontrast jag vill ha. Om jag vill ha skira motiv så väljer jag mjukare färgton och glesare stygn. Jag gjorde en trollslända med genomskinliga vingar genom att välja (gradient fill )där jag kan välja minimun och maximum space mellan stygnen jag kan på det sättet göra skira mönster eller skuggor som ökar gradvis. Jag väljer också stygndensiteten olika till olika tyger. Tunn lätt väv behöver mindre antal stygn för att inte dra ihop sig för mycket. men en kraftig linneväv kan ta emot kompaktare brodering. även mellanlägget kan behövas olika ,en tunnväv kan behöva ett ordentligt mellanlägg för att kompensera, men ett kraftig tyg kan vara tillräkligt i sig själv.Man får pröva sig fram för att se vilket resultat du vill ha. Jag gör alltid prover 1,2,3 så många som behövs till jag är nöjd. Varje tyg kräver sin inställning.Jag skriver ut motiv och info som finns i programet på print och noterar all t annat som jag har gjort inställningar ,m-tråd ,inställningar på maskinen färgnr osv.osv. Jag har digiteizer pro kanske det är annorlunda i programmet du har hoppas det har hjälp lite. Ann-Christin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
sikkna klippor
vad skönt det e att byta funderingar o få knivskarpa svar tillbaka som tom jag fattar
Puzz i pannan på er!! ha nu ska gubben få lite lektyr när han kommer hem hehehe har hittat en så ball svartalf jag ritade när jag var 16 som vi slåss med, nu ska den få ge sig Tax tax för att ni alltid delar med er av visdommen glad PT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej, mycket intressant att läsa hur ni styngsätter. ska ta det till mig och bättra på mina broderier, hoppas jag klarar av det så att jag får lite snyggare broderier.
/ Ingrid ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har en funktion som kallas underlay i mitt program digiteizer pro där kan jag välja hur mycket jag vill att den broderar utanför digiteiserlinjerna det kallas för att kompromissa för stretchiness effekten. och jag använder alltid mins 0,20 även på stabila tyger på stretchtyger betydligt mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Här är en länk med mycket bra tekniska instruktioner om olika problen med maskinbrodering.
http://www.emblibrary.com/el/elproje...age=techniques |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det finns en sak till som är viktig och det är i vilken ordning du syr dinna motiv.
Jag utgår i första hand från centrum om det går i förhållande till resten av bilden sedan tänker jag noga på vad som är inne i något annat i vilken ordning kommer tex kronbladen eller är byxerna utanpå tröjan . När man överlappar har just detta stor betydelse . därför börjar jag med det som ligger bakom. Många gånger kolliderar centrumvalet med perspektivet ,jag gör då inte avkall på perspektivet.Jag försöker tänka som när man målar akvarell och bygger upp motivet bakifrån och fram ,vid akvarell använder du vatten för att göra en skir upplevelse och lägga den långt bort i bilden men här använder du luft och minskad färgstyrka för att ge avstånd och skirhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Re: .....svarar lika spontant som Dig
Citat:
Och vilken tjocklek rekommenderas på konturerna? Undrar vetgirig Ingrid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Re: Re: .....svarar lika spontant som Dig
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej Igen Kaviar,
Jag har stygnsättningsprogrammet "Customizer 10000 Plus" kan det funka tror du? /Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:19.