![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vilka klädmönster är "bäst"?
Efter att ha sett allas ur-vackra skapelser här på sidan, är jag sugen på att börja sy kläder igen - 15 år sen sist
![]() Då köpte jag ofta burdatidningar -men nu känns det som jag blivit "för ung" ![]() Är Onion bra ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ottobre Woman! Vet inte om stilen passar dig men du kan ju titta själv i deras tidningar:
http://www.ottobredesign.com/lehdet_.../index.html?se och http://www.ottobredesign.com/lehdet_.../index.html?se (klicka på tidningen så kan du bläddra) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Min stil - he he - somliga skulle väl säga att jag ingen har.. lite åt en mix av basic klassiska snitt/Gudrun Sjöden/Fantasia/modellerna i Stoff o Stils tyg-katalog - ingen högklackat eller tillsnörpt här inte !
men man har ju i alla fall bara sånt som man trivs i - o då är det väl fint på en tror jag i alla fall ! Ottobre verkar kanon - ska kolla på lunchen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Så härligt med vanliga levande kvinnor som modeller
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Burda Easy
Burda finns även i en ungdomligare utgåva "Burda Easy" om det kan vara något? Verkar komma 2 ggr per år.
Stoff och Stils mönster är utskurna i mellanlägg så de är enkla att använda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tycker dock att ganska ofta så är förklaringarna till Stoff och Stils mönster minst sagt förvirrande. Har man ingen aning om hur saker borde sitta ihop kan det vara väldigt klurigt att försöka förstå vad de egentligen menar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
stoff och stils modeller kan vara ganska snygga men jag blir i alla fall tokig av att man köper en enstaka storlek....Hur många människor är egentligen samma storlek över hela kroppen??? ...och eftersom de redan är utklippta mönsterdelar gör det ju svårare att ändra....och hur kul är det att då köpa den största storleken och hålla på att prova in i det oändliga tills plagget sitter ok???
...jag önskar verkligen att de kunde sälja ALLA storlekarna på normala mönsterark! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
ONION
..glömde visst skriva om ONION!
jar har sytt några av deras kläder och jag tycker att beskrivningen är enkel att förstå och kläderna är enkla att sy. upplever dock att storlekarna är lite stora, men det kan bero på att jag vill att kläderna skall följa figuren (inte tight och inte luftigt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
TACK för alla svar o synpunkter
![]() Jo - det verkar ju lite dumt med bara en storlek även om det är bra med färdigt mönster sas, det är ju lite mekigt ibland att rita av från Burdatidningen. Sen vill jag minnas att storlekarna var ganska smala/små... Nu var jag ju mager på den tiden när jag sydde från dem sist , men 25 år och ett gäng ungar senare är man ju begåvad med i alla fall volanger i midjan och det mesta har sjunkit en bit (som tonårsdottern sa: mamma - du har ingen stor rumpa, men den är lång he he ) Onion har modeller som jag gillar utseendemässigt o det var ju bra att veta att de är åt det stora hållet, tror jag ska prova nån överdel där... o köpa tyget bara från Stoff o Stil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() I senaste numret av Burda Easy Fashion så är de bifogade mönstren på vanligt tunt mönsterpapper, på samma sätt som köpemönster brukar vara. En del av mönstren till modellerna ska dock skrivas ut från deras hemsida. För att få ihop de mönstren får man först tejpa och sedan klippa.
Det finns ett par nackdelar med att Stoff och Stils mönster är en-storleksmönster. Alla människor har inte samma storlek över hela kroppen och byter man storlek pga att vikten ändras kanske inte mönstret passar längre. Är det inte alltför stora skillnader så går det nog att korrigera i mönstret genom att t ex lägga veck om man vill att det ska vara mindre eller klippa och dra isär om man vill att det ska vara större. Sömnadsbeskrivningar läser jag knappt. Det får räcka med räta mot räta och passmärke mot passmärke. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.