![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Var går gränsen?
Jag försöker vara väldigt försiktig när jag stygnsätter något så att jag inte gör intrång och använder clip-arts som jag inte får etc. Jag är dessutom bara nybörjare så det är inte tal om att sälja något eller så, men oavsett det så tycker jag det är svårt att avgöra var gränsen går.
Exempel: Häromdagen såg jag en tupp på ett reklamblad som var lite fräck. Den var ganska enkelt ritad med några svarta streck på vit bakgrund. Jag ritade en ungefär likadan i mitt stygnsättningsprogram och stygnsatte utan att ens ha den ritade tuppen vid sidan om. Den blev ganska lik. Jag gissar att för eget bruk är det inget problem... men kan jag lägga ut stygnsättningen på min hemsida? Tuppen var ingen logga utan en del av en reklambild nu inför påsken. Egentligen är det ju lite så att oavsett vad jag ritar så finns det nästan alltid någon bild som ser nästan likadan ut, eller hur? Var går gränsen mellan att bli inspirerad och att kopiera? Hur resonerar ni själva och hur tror ni ovanstående exempel skall bedömas? Jag skulle vilja ha lite riktlinjer. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.