![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Skillnaden på tråd ?
Vad är skillnaden på maskinbroderitråd i Polyester och Rayon ??
Det är ju konstfiber båda två ??!! Ska de användas till olika sorts broderier & material ? ![]() // Malin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
cellulosatråd
Hej Malin.
Polyester är ren konstfiber ja, men rayon är en celluosafiber, dvs INTE konstfiber, och jag föredrar den men smaken är som baken. Kanske nån erfarenhetsrik broderimaskinägare kan uttala sej mer....?/pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Varje trådtillverkare jag kollat har ju både polyester och rayontråd i sortimentet.
Det måste ju finnas någon bra förklaring till detta, då det knappt går att se skillnad på dem på nätet. Jag ska köpa upp mig på några bra "basfärger" så jag kan komma igång med broderandet ! Kan man kombinera de olika materialen och trådmärkena ? // Malin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag använder båda sorterna. För några år sedan såg man skillnad på dem, eftersom rayontråden hade bättre lyster än polyestertråden. Så är det inte längre. Polyestertråden har minst lika fin lyster. Polyestertråden tål blekmedel bättre än rayontråden, men vanliga svenska tvättmedel är inga problem för rayontråden heller. Det påstås att polyestertråden ger slitstarkare broderier på t.ex. arbetskläder, men det vet jag faktiskt inte om det stämmer. Å andra sidan har jag för mig att rayontråden är bättre i höghastighetsbrodyrmaskiner, men det är möjligt att jag rör ihop det nu!
De fungerar lite olika i maskinerna. Vissa maskiner funkar bättre med det ena, andra med det andra. Jag använder som sagt båda sorterna, och blandar hej vilt! Ser ingen skillnad alls i brodyren. Jag får ställa om trådspänningen ibland däremot, men det kan ju också bero på olika typer av trådspolar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Oj, vilken djungel !
Jag får kanske kolla med Brother vilken tråd som passar bäst.
Jag har en Super Galaxie 2100D. Är helt novis på det här med broderitråd ! Men jag vill ju komma igång så fort det bara går !! Vart köper man billig tråd ?? Kram Malin |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
tråd
Hej. Jag har köt här och är jättenöjd. Fraktfritt och ganska snabbt. Nu har jag beställt 40 rullar till tror jag att det var.
www.myembroiderythreads.com Annars har du solbrodyr här i landet med Gisela som är snabb och ganska bra i pris vad jag förstår. Henne kan man ringa och fråga om allt med broderimaskinen/pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Frågar du Brother säger de säkert Brothertråd. Dyr och inte ett dugg bättre än någon annan! Eller Madeira på små rullar som jag inte alls trivs med till någon av mina maskiner!!
Ska du köpa i Sverige är det Solbrodyr som gäller, som Pia säger! Jag har köpt en del tråd där, och freamför allt köper jag mitt stabiliseringsmaterial där. Suverän service!! Och bra priser!! http://www.mamut.com/sunembroidery |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
TACKAR !!!
Ska kolla solbrodyr efter helgen.....men helst vill jag ju börja redan nu !!!
De på solbrodyr kan nog hjälpa mig med vad jag behöver som "startpaket". Lite fick jag ju med maskinen i paketet, men man behöver ju lite mer att testa på !!! Hur gör ni med undertråden ? Har hört att det finns färdigspolade undertrådsrullar - bra eller dåligt ? Tänkte provbrodera på fleece och frotté, är det ett bra val eller bör jag starta med vanligt bomullstyg ? Något särskilt att tänka på när man broderar på olika material ?? Jag har massor av frågor nu när jag äntligen fått min maskin !!! Tack för all hjälp från er här på sysidan ! // Malin |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Vad gäller undertråden använder jag undertråd på 10000-metersspolar från Solbrodyr.
Mina amerikanska väninnor använder NEB färdigspolade plastspolar. Jag har också provat dem och de fungerar jättebra i min Artista, men inte så bra i mina små Brothermaskiner (PE200 och Innovis 500). Men det verkar jag var ensam om att tycka! Som sagt, amerikanskorna älskar dem! Jag kommer också att få en Galaxy 2100 längre fram, och jag tänker absolut prova NEB med den, för det är väldigt bekvämt! Jag tycker du ska börja med vanligt bomullstyg där inte brodyren riskerar att sjunka in i ytan som den granterat gör i frotte, och i viss mån även i fleece. Fleece är också elastiskt, vilket ställer lite krav på stabiliseringen. Men det är inte besvärligt att sy på någondera om man bara har rätt grejor = stabilseringsmaterial! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
http://www.olaugsquilt.com/
I Norge säljer Fufu tråd, polyester som ska vara väldigt bra. Har inte provat den men har köpt färgkartan. Jag har köpt min tråd från My embroidery threads, under "säsongen" är det fraktfritt i hela världen. Vet dock inte hur lång säsongen är men skickade för säkerhets skull efter nu före nyår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag köper tråd från ett företag som heter Indukta där ger jag 28kr för 1000m sulky. Mycket billigare än i Husqvarna butiken där den kostar 28kr för 200m!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hur får man tag på Indukta ?
Jag sökte på nätet, men vet inte om jag kom till rätt ställe... Säljer de även till privatpersoner ? // MVH Malin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Indukta ligger i Borås, jag har handlat där ett tag och vem som helst kan handla där fast det är ju ingen affär utan det ser ut som ett kontor med ett lager där jag handlat.
Men bor du inte i närheten så kan du ringa dit så skickar de hem till dej med faktura. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Acg nyström har oxå broderi tråd. Marathon heter deras märke, Jag tycker den är bra. Där ser man heller ingen skillnad på de olika kvaliteerna.
http://w2.acgnystrom.se/brodyrmat.htm Priserna är exl moms men man kan handla som privat där oxå. Frakt tillkommer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Åååhhh....
.....vad ni e snälla som delar med er av era erfarenheter å tips!
Jag kan mycket om vanlig sömnad, quiltar, korsstygnsbroderi för hand å annat. Men kring detta e jag nybörjare så jag har lusläst sysidan på de tips ni lagt in nu och tidigare. STORT tack ! Jag kommer säkerligen återkomma med massor av frågor i ämnet ! // Malin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.