![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad är besparing?
Satt och läste i en mönsterbok, där nämndes "besparing" flera gånger. Dock stod de tingen förklaring till vad det var för något..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Enligt sysidans ordlista:
Finns fler definationer. I mönstren så brukar oken på skjortor o.s.v. kallas för besparing och även övre delen på byxor som är delade. Har ingen aning om vad ordet kommer ifrån, men som "syare" så förväntas man veta att besparing är en mönsterdel, ingen ekonomisk term. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag läste den beskrivningen, men jag fattade ändå inte. Oket på en skjorta? Delade byxor?
Har du något bild? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det vara liksom ett ok på ett par byxor istället för att de går upp till midjan och det är linning. Oket börjar en bit ner på höften och formar sig efter höften upp till midjan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok på ett par byxor hittar du bakpå på jeans! På en herrskjorta vanligtvis på ryggenmot nacken! Hoppas du blev klokare!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
tygisättning
Slog upp besparing i min ordbok. Besparing, sömnadsterm = tygisättning.
Antag att du ska sy en rynkad kjol, men inte vill ha rynkorna över magen. Då låter du tyget över magen vara slätt och syr fast den rynkade nederdelen av kjolen mot den släta biten. Den släta biten kallas besparing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har funderat på termen besparing. det finns kanske en koppling till ordets vanliga betydelse . du sparar faktiskt in lite tyg genom att dela kjolen eller byxan med en höftbesparing för den kan du ju lägga ut bredvid byxbenet . och behöver inte köpa hela längden och besparar så lite tyg.detta var en tankegång.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Enkelt uttryckt så är en besparing en mindre del av den stora delen. Korkat va
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.