![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Storlek 17-21 på tröja?
Hejsan!
Jag bläddrar i min Burda tidning 9/2006 och kollar på mönstren, närmare bestämt Folkkläder på sidan 36 nr 131 är det en tröja där ärmarma sitter nedanför axlarna, som på armarna. På alla andra mönster är storlekarna 36-42 men på denna enda som jag är intresserad av är storlekarna 17-21?! Vad är det för storlekar? Någon som vet vad det är i "vanliga" storlekar eller var man kan ta reda på det? Tacksam för svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är nog petit storlekar när man är lite kortare
Jag brukar köpa petit. Om du har tidningen finns det förmodligen en måttabell där. Det går utmärkt att förlänga livet och ärmarna om det inte är för komlicerade mönster.Du får jämföra dinna mått med det närmaste i petitstorleken och öka med det antal det slår på |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack så mycket för hjälpen!
Jag hittade storlekstabellerna och mycket riktigt "kortare damstorlekar"
Blir säkert perfekt för jag är "bara" 154 cm lång och svär mycket och ofta över att storlekarna inte är anpassade för småtjejer som mig... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Skönt att det är fler här på Sysidan som klipper av 10 cm på alla byxben och viker upp muddarna på köpta tröjor. Tack och lov att bystmått och rygglängd är enligt mönstret när jag syr. Resten får man mickla med... Fördelen är att vi inte behöver lika mycket tyg som de som är längre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jepp alla byxor får man kapa! Man kan aldrig köpa en kjol som ska gå över knäna för den går nedanför.
Men som du säger, det krävs inte mycket tyg =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Här har ni en till! Jag tycker det är bra att Burda har börjat med korta mönster även i sin tidning. ( I det senaste numret såg jag att de även hade med ett mönster för långa kvinnor).
Jag får ofta korta och modellera om mönster eftersom jag har så konstiga mått. Man lär sig ju mer och mer hela tiden hur man ska göra, fast ibland känns det motigt. Men det är i alla fall bra mycket bättre än köpta kläder. Numera köper jag inte så mycket kläder längre, men när jag någon gång är ute och shoppar så blir jag genast påmind om varför jag började sy mina egna kläder! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Samma sak för mig fast tvärtom kan man säga. Jag har lång rygg och långa ärmar (och långa ben) fast jag inte är extremt lång (174 cm). Jag måste nästan alltid förlänga rygg och ärmar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Mitt problem är att jag befiner mig emellan petit och normal längd, Om jag använder petit så förlänger jag livet på den raka delen vid ärmhålet och på ärmen på samma ställe. byxer brukar passa bättre . och får då också förkorta normalstorlekarna bådse liv och sitthöjd på byxer och längden förstås.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tygtokig> jag blir också påmind om fördelarna med egensydda kläder när jag är ute och shoppar. Synd bara när man ibland hittar kläder som men verkligen skulle köpa om de passade, man kan ju sy om dem. Men det kan vara mycket jobb ibland och då ids jag inte.
O andra sidan är jag riktigt duktig på att sy kläderna för stora... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:16.