![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur mycket rörelsevidd?
Om man gör ett eget mönster om mäter kroppen, hur vet man hur mycket rörelsemån man ska ha?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Beror på hur tight du vill att plagget ska sitta. Och vilket tyg du har (strech eller stumt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, det förstår jag. Men finns det någon viss procent för ett stumt tyg t.ex.?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
beror helt på tygets kvalitet (jersey eller bumullsväv, för att ta ett grovt exempel) samt vilken sorts kläder du tänkt sy.
Beroende på elasticiteten så behövs olika rörelsemåner ![]() Lycka till ![]() Edit: Hade redan börjat skriva när tidigare inlägg kom så tyvärr står det samma sak men med andra ord i mitt inlägg. Hoppas att någon kan ge dig det svar du är ute efter ![]() /Sara Senast redigerad av Glasspiraten den 2007-01-16 klockan 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Är det bara att prova sig fram? Det kan ju bli lite dyrt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
snabbt svar; kolla på mönster i tidningar och se efter hur deras person-mått är i jämförelse med mönstrets mått samt vilket materal som är tänkt, då får du ett hum om tillägget och kan justera till dina mönster
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Mycket beror ju på vad det är man ska sy. Om plagget är tänkt att vara tight eller luftigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Som man beräknade förr i tiden var det väl 4 cm´s tillägg på en rak kjol och över en blus. Jag har för mig vi la till det när vi ritade mönster. Men det beror på vilket slags tyg du syr i. Det här var i stumt bomullstyg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Om det inte skall vara stetchtyg utan vävt tyg kan man säja att 5 cm vid brösten om du vill ha en insvängd modell 2 cm vid midjan och 5 cm vid höften
Om plagget sitter direkt på kroppen så skall du ha mindre än en jacka som du har utanpå där du kanske vill ha 7-10cm rörelsevidd Sedan kan det ju vara en modell med veck och mycket rörelse vidd. Ett tunnt tyg kan ha mera rörelsevidd än ett kraftigt och stumt. Man får pröva sig fram till vad man gillar bäst. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:52.