Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-27, 22:06   #1
Jonasnordin Jonasnordin är inte uppkopplad

Mönster för latex 0,3mm-1,0mm material

Hojt!

Jag har märkt att mönster som finns förekommande för olika kläder ofta passar ganska dåligt när det ska användas till latex. Dels har det ett viss förhöjande värde av hur olika delar limmats samman (Vart "sömmarna" hamnar visuellt) men också att vanliga tygmönster i vissa fall är direkt olämpliga att använda. Tyg nålar man ju på plats, innan man börjar sy.

Jag vet egentligen inte vad jag ska fråga , men glad om någon har generella idéer om hur man använder befintliga mönster att bättre lämpas för latex. Jag kikar lite på program där jag kan göra mönster på dator. Jag är väl förtrogen med datorprogram men inte så mycket ännu med tänket om hur mönster fungerar och skapas.
Jonasnordin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 12:16   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad

Jag har konstruerat en del mönster för latex.
Det du måste tänka på är att latex stretchar åt alla håll. De flesta tyger stretchar bara åt ett håll.
Därför kan plagg gjorda efter vanliga mönster bli antingen för korta, för långa för små eller för stora.
Olika tjocklekar på latex stretchar dessutom olika mycket.

Sen så måste du tänka på vilket håll du lägger limfogarna åt på plagget så de ligger symmetriskt.

Jag brukar föröska räkna ut hur många procent ett material stretchar och sedan ta kroppsmåttet minus det måttet.
Det brukar hamna på mellan 5-10 %.

Senast redigerad av Lithia den 2006-12-28 klockan 16:34.
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 15:33   #3
Jonasnordin Jonasnordin är inte uppkopplad

Hej Lithia!

Tack för tips! Det är förståss bra att ta hänsyn till! Samtidigt stretchar ju även latex mer åt en riktning än en annan. Det kanske var så du menade att det gäller att skära ut så det blir rätt riktning t.ex. både på framsidan och baksidan.

Hur går du tillväga med limning av svängar? För du ihop svängda fogar med bara fingrarna eller använder du någon form av ställning att underlätta fogningen av rundningar mot? Svårt att få jämnt. Till den här kjolen använde jag en konformad grej som jag placerade den över, då fick jag dit fållen perfekt och på nolltid.

Samtidigt har jag bara kläder från Libidex att jämföra svängda fogar med, så det kanske är lite överkurs att efterlikna.. När plaggen väl används och är stretchade syns ju inte sådana ojämnheter på samma sätt..
Jonasnordin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 13:32   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad

Jag har inte limmat så mycket själv, jag samarbetade med en annan tjej sist jag gjorde latex. Jag konstruerade mönster och skar till och hon limmade.

Men det jag mende med symmetriska sömmar var att om tex har två sömmar över framtstycket på en t-shirt så skall fgarna ligga så att den sidan som är överst peka ut på mot sidan och inte in mot mitten...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.