Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-06, 19:51   #1
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Storlek på mönster

Sitter och funderar huruvida mönsterstorlekar överensstämmer med det som tex finns i butiker.

Visst mäter man och så men jag funderade om det generellt var så att mönster från tex. burda är storlek 40 två storlekar större/mindre än en storlek 40 på tex H&M. Är mönstren i Ingelise tex större/mindre i storlek än andra mönster?

Någon som gjort någon sådan reflektion angående storlekar på olika mönstertillverkare?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 19:59   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Det finns en standard ang storlekar som framför allt är konfektions storlekar. Sedan är det olika rörelsevidd och det skilljer för varje plagg,där finns inget enhetligt.
Burdas mönster följer väl sin egen måttabell.
Jag tycker att burdas storlekar är lite små. men där har du ju också olika rörelse vidder för de olika typerna av mönster.
Det står faktiskt på mönsterna om det är kroppsnära ,ledig,normalvidd,eller extra rymliggt
Det kan vara allt från 2cm till 15 cm.och kanske ännu mewr beroende på plagg
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 20:22   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Standard och standard... jag har noterat att cm antalet för en viss storlek kan skilja sig något mellan de olika märkena. Men ungefär samma är det. Sedan skiljer det sig något åt gällande rörelsevidden och vilken typ av skärning det är. Själ har jag märkt att jag passar bäst i Burdas och drunknar i McCalls.

Däremot så har det gått inflation i storlekarna i affärerna. Jämför storlek 36 på H&M med storlek 36 på Lindex eller KappAhl. De är enorma på de två senare ställena.

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=4599

Jag gissar att man säljer bättre om någon som egentligen är en storlek 42 passar i en storlek 38?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 20:35   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Ahh.. letade lite efter den tråden med men fann den inte. Hade ett svagt minne av att liknande om ämnet diskuterats tidigare.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-06, 20:48   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Citat:
mariatherese skrev:
Standard och standard... jag har noterat att cm antalet för en viss storlek kan skilja sig något mellan de olika märkena. Men ungefär samma är det. Sedan skiljer det sig något åt gällande rörelsevidden och vilken typ av skärning det är. Själ har jag märkt att jag passar bäst i Burdas och drunknar i McCalls.

Däremot så har det gått inflation i storlekarna i affärerna. Jämför storlek 36 på H&M med storlek 36 på Lindex eller KappAhl. De är enorma på de två senare ställena.

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=4599

Jag gissar att man säljer bättre om någon som egentligen är en storlek 42 passar i en storlek 38?
Det har jag också tänkt på. Jag kan inte ha 36 från något ställe, allt är för stort, framförallt i midjan. Men på Cubus var t.o.m 34 för stort, så de är tydligen ännu större i storlekarna. Trist, för de har snygga grejer.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:03.