Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-02, 18:59   #1
Starfruit Starfruit är inte uppkopplad

Smile Minneskort till Janome (ATA-kort?)

Hej gott folk! Letar efter ett minneskort till min Janome Memory Craft 9700.För att kunna överföra broderier mellan datorn och maskinen via en kortläsare.Har hört att det kallas för ATA-kort eller PC-kort, nu funderar jag på var man kan ett köpa ett sånt? Om någon vet blir jag jätteglad.

Rebecka
Starfruit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 21:29   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Tror detta är vad du behöver: http://www.misco.se/product/product....20CompactFlash

Vad gäller själva CF-kortet, köp det minsta du kan hitta, för om du fyller upp ett stort kort tar det EVIGHETER att läsa in!!
Det finns väl knappast 32 och 64 MB längre, men de räcker bra efter vad jag har hört!

Avvakta lite till någon som faktiskt har Janome kan bekräfta vad jag säger, för 100% säker är jag inte!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 21:53   #3

Ok.Tack så hemskt mycket! Fungerar det alltså så att jag sätter in ett litet kort (det som sedan ska sättas i janomen) i det här kortet, som sedan stoppas in i en kortläsare som kopplas till datorn?

Själva Janomen har jag inte köpt än, så jag vet inte hur allt ser ut.Har bara kollat allt på internet.Jag ska köpa den i Moskva, där kostar den bara 8300kr jämfört med 23 000kr i sverige..Alla sy- och broderingsmaskiner är billigare där med halva priset eller mer, beror förmodligen på att de anpassar priserna efter marknaden.Eftersom jag bor i Ryssland tog jag reda på skillnaderna, annars är det ju ett tips, week-end till Moskva o köp av symaskin...:-)
Gammal 2007-01-02, 21:58   #4

Tror det är själva adpatern som stoppas in I Janomen (och i din bärbara dator om du ahr en sådan), och så CF-kortet i adaptern.
Gammal 2007-01-02, 21:59   #5

Låter ungefär som USA-priser. Svenska priser är ofta hutlösa!
Gammal 2007-01-02, 22:10   #6

Tack för hjälpen.Nu förstår jag hur det funkar.Så jag köper en pc-card adapter, ett compact flash kort, och en kortläsare. På clas ohlson har de bara flash-kort med 512MB och 1024MB.Men man kanske kan låta bli att fylla hela kortet?

Ja, det är väl någon skatt de lägger på i Sverige.Eller nåt
Gammal 2007-01-03, 08:50   #7

Ja, jag tror att det går bra med stora kort också, men som sagt, fall inte för frestelsen att fylla upp det med mönster!
Misco (som jag länkade till för adaptern) har 128 MB CF för 114 kr.
Skatt kan knappast förklara prisskillnaderna. Förutom moms är det ingen speciell skatt på syaskiner. Fast visst spelar marknadens storlek in, för kan man bara räkna med att sälja 10 maskiner på ett år jämfört med att sälja 100 måste man ju få lite mer per maskin. Och det gäller väl i ledet innan (generalagent/importör)också antar jag. Men visst undrar man när man som alldeles vanlig privatperson kan tjäna flera tusenlappar på en maskin i 15-tusenkronorsklassen genom att ta hem den från England (med fralt betald). Men det här har vi disukterat i andra trådar...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.