Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-14, 09:55   #1
esarina esarina är inte uppkopplad

Unhappy Sy med spädbarn hemma

Det här är ju hopplöst! Jag är sååååå sysugen, men så fort jag försöker plocka fram minsta lilla sysak så vaknar min fem veckor gamla son och påkallar min uppmärksamhet. Jag som har massor av projekt att ta itu med! *sniff* Alla fina tyger bara ligger och väntar på mig...
esarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 12:17   #2
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Jag har en 1-åring hemma och det är likadant. Att göra något när han är vaken är omöjligt. Han är och pillar på allt eller så klättrar han upp på bordet... När han sover middag försöker jag få gjort allt det som jag inte kan göra när han är vaken, städa, tvätta mm.

Jag kan trösta dig med att det blir bättre när de är äldre. 5-åringen och 8-åringen kan acceptera att jag sitter och syr ibland, fast jag är ju hemst tråkig då förstås...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 13:33   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad

Och jag tycker tvärtom *s*.
Min lilla kille på nu 8 månader bara älskar när jag syr.
Han sitter brevid mig i sin barnstol och tittar fascinerat på symaskinen och säger "brum, brum".
Allra roligast är det när jag använder brodermaskinen. Då skrattar han högt.
Mina äldsta barn, nu 16 resp 17 år, var pckså överförtjusta i att sitta med när jag sydde.
Här får jag alltså massor gjort vid symaskinen =).

Senast redigerad av Alissa den 2006-11-14 klockan 17:58.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 18:02   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Arrow

Tyckte att just runt 3-5 månader var bästa tiden för att sy. Då gick det ju att plocka fram babysittern eller babygymmet och så fick man några minuter framför symaskinen.

Sedan sex månaders ålder är det stört omöjligt att få något gjort när hon är vaken. Att ställa sig och stampa på mönsterdelar som ligger utlagda är favoriten. Just nu har jag stängt in symaskinen i lekhagen istället för tvärt om...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 18:52   #5
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Jag har också en femveckors! Och jag har bara sytt ett gäng tvättlappar sedan hon föddes! Dvs jag tog en handduk och strimlade i overlocken... :-)

Jag läääääääängtar efter att sy något på riktigt!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 07:25   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad

Jag har en tre veckors liten kille som jag bara längtar att få sy till (och jag har saker jag vill hinna till jul!). Han sover snällt i tre timmars pass och vaknar för mat och gos en liten stund mellan sov passen. Men jag orkar inte sy ligger med feber och tittar på tyghögarna. Jag har haft njurbäcken inflamation som krävde två antibiotikakurer för att bli bra och nu har jag en segdragen mjölkstockning som inte riktigt vill ge sig. Får snart be någon ta bort tyghögen (arna) så att de inte frestas. Hoppas att alla snart får sy så maskinerna glöder. Tur att man har en fin bebis att mysa med i alla fall!!!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 09:33   #7

Men din stackare, Malin! Krya på dig!

Jag har bara köksbordet att hålla till på, och lillkillen äter varannan timma. Lägg till rapning, sövning, disk, tvätt och upp-/nerplockning av maskiner och saker, så finns det ingen tid kvar att sy.

Hoppas det blir bättre för oss framöver!
Gammal 2006-11-21, 21:21   #8
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad

Åh, käre värld vad jag känner igen mig!
Min goa pralinbebis är 3½ månad, och vill inte alls sova på dagarna!
(Han sover 19.00-07.00, med tre avbrott för lite snutt.)
Så har det varit från dag ett.
Nåja, dag två i alla fall.

Sedan har jag tvenne intresserade 3½åringar, som mer än gärna leker mina två enda leksaker. (Symaskinen och Overlocken.)

Håller som bäst på att lära dem vad som är deras leksaker och de två som är mina....
Trä om Overlock är iNtE roligt det första man måste göra då man äntligen nattat alla goa grabbar och äääntligen får sig en stund vid maskinerna. (inklusive datamaskinen då också förstås..)

Min favorit just nu är muddbyxor i trikå och velour.
Har blivit så många att jag t.om lagt ut en del på Tradera...
Grabbarna kan ju bara ha på sig ett par byxor i taget...

Om jag skulle sakna sömn, så inte är det mina underbara barns fel, utan alla ljuvliga timmar jag suttit i natten framför symaskinerna...
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 13:10   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad

Jag funderar på om det finns intresse att träffas och sy och amma tillsammans, jag bor norr om Stockholm i Sollentuna. Eller bara träffas och tex gå i tygaffärer ihop! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 13:29   #10

Det finns absolut intresse! Jag bor i Älvsjö.
Gammal 2006-11-26, 16:04   #11

Kul initiativ! Tyvärr bor jag inte i närheten av Stockholm.

Sedan senast har jag dock fått tillfälle att sy en lappfilt att ligga på golvet på, samt gjort mönster till tre sorters amningströjor. Jag får helt enkelt se till att hitta tid när barnets far är hemma för att faktiskt hinna sy dem innan jag inte behöver dem längre.
Gammal 2006-11-27, 10:34   #12

Själv har jag bokat in en sydag nästa söndag =) Då är jag "barnfri". Så då kanske jag i alla fall hinner plocka fram något tyg ;-)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.