![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej.
jag har kommit på konstiga tankar. De senaste dagarna har jag utvecklat en noja för symaskinen. Medan jag syr får jag upp läskiga scensarion som att 1. jag ska sy mig i fingret. 2. jag råkar sy över en knappnål och symaskinsnålen går sönder och far i väg och träffar mig i ögat...så nu sitter jag och kisar med ögonen då jag syr för att undvika flygande nålar! någon som känner igen sig eller faktiskt har varit med om en symaskinsolycka? och hur allvarlig blev isåfall skadan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() ![]() Jag har inga men av det numera, Men visst sjutton vart det ont. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är inte så farligt - jag sydde mig i fingret nyligen. Nålen gick av i två-tre bitar. Tråden stannade kvar i nålsögat, den biten som gick in i fingret. Det såg mest konstigt ut med sytråden som stack upp mitt på nageln. Inget syntes från andra sidan och inte en droppe blod. Läkaren skar upp lite och drog både nålbit och sytråd genom fingret och det gjorde faktiskt inte speciellt ont. Jag fick nog ett plåster och en alvedon och så var det klart. Lite pinsamt bara...
![]() /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Här har du också en som sitter och kisar när jag syr över nålarna! Har dock aldrig(peppar,peppar ta i trä) varit med om någon olycka vid symaskinen....skulle möjligen vara hjärnsläpp...isåfall!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om nu olyckan skulle vara framme så hjälper det ju ändå inte att kisa. Om ni oroas av detta på fullt allvar så skaffa skyddsglasögon istället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Även jag har sytt mig i fingret. För två år sedan köpte jag en ny Janome QC 6260 och måste ju genast provsy. Det blev en kudde i röda färger. Plötsligt satt långfingret fast i maskinen. Nålen hade gått genom både nagel och allt. Kom och ta loss mig, pep jag till min make. Sen kom jag på att det ju fanns en knapp som man kunde trycka på, så att nålen stannade uppe. Det var bara det att jag inte var helt säker på vilken knapp det var. Som väl var gjorde jag rätt val, annars hade jag tryckt på knappen för att fästa tråden och då hade nålen gått upp och ned fyra-fem gånger. Då hade det säkert börjat göra ont. Allt gick bra. Jag kom loss och satte på ett plåster runt min finger och fortsatte att sy på min röda kudde. Inga blodfläckar på tyget och ingen infektion i fingret. Men att min symaskin har en stark motor förstår jag nu. Det blev inget som helst motstånd då nålen gick genom fingret. Ha en bra dag! Kerstin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag syr ofta i många tyglager och har ibland sönder nålar på löpande band. Jag har blivit träffad i ansiktet av bitar flera gånger, och visst finns nojan där att bitarna skall hamna i ögat...
MEN! Till många maskiner idag finns det skyddskåpor att köpa som extratillbehör! Genomskinlig hårdplast som sätts på maskinarmen i en speciell vinkel skyddar från uppåtflygande nålar! Jag tror alla syr sig i fingret någon gång under sin karriär som symaskinsförare... det hör till... Men man gör det nog bara EN gång. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Just det där med att få en nålbit i ögat oroar jag mig också för. Dock hoppas jag att mina glasögon skulle rädda mig om det skulle behövas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det här var en bra diskussion. Den kanske får mig att börja använda mina läsglasögon, som min optiker säger att jag måste ha, men som jag glömmer hela tiden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.