![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur gör man motveck?
Hur gör man motveck i en kjol?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
ingen som vet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En enkel sökning på "motveck" i vårt forum resulterar i massor av inlägg om detta.
http://www.sysidan.se/forum/search.p...der=descending Senast redigerad av ElisabethS den 2006-10-14 klockan 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja. Jag har redan läst allt detta, men inte blev jag klokare av det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är veck man lägger mot varandra.
Hittade en rätt så bra bild hos husqvarna där det syns hur man gör. Jag har svårt att förklara annars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men hur får man dem att hålla? Eller måste man göra om alltsammans efter varje tvätt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
man kan om man vill sy en söm längs vikningen så det håller sig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Upptill, liksom? Eller? Jag är inte så bra på att förklara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ska du inte ha en linning? För i så fall hålls motvecket på plats när du syr på den. Du viker precis som på bilden och syr linningen över motvecket någon cm eller vad du har i sömsmån sen sitter det där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Men när jag gör en klänning och vill ha motveck i kjolen, då är det ju ingen linning. Hur ska man göra då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
När du syr en klänning så blir själva livet i klänningen på samma plats som du skulle sytt linningen. Motvecken sitter alltså i midjan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hur håller det i tvätten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Vad menar du med hur det håller i tvätten? Förstår inte riktigt. En sydd söm är en sydd söm. Eller menar du att du är ute efter att sy en pliserad kjol?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Motvecket kommer ju alltid att vara färdigt uppe vid sömmen, men det är ju risk att vecken "mjukar upp sig" ju längre ner mot fållen man kommer. Jag antar att du vill ha ett "hårt" motveck, där det kan krävas strykning efter tvätt? Orkar du inte stryka behövs det nog någon form av medel som går att hitta, men själv har jag ingen koll på sådant. Är jag inne på rätt tankegångar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
A och O med sömnad är bra pressteknik. Ett motveck som skall hålla bra behöver pressas ordentligt. Fuktig trasa och sedan tar du baksidan på armstocken och trycker in fukten i vecket. Tryck hårt med armstocken tills tyget kallnat så håller det sig ganska bra. Du kan även sy en söm så nära kanten du kan, likt ett stråveck.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.